Twój dostęp nie jest aktywny. Skorzystaj z oferty i zapewnij sobie dostęp do wszystkich treści.


Czytaj i słuchaj bez ograniczeń. Zaloguj się lub skorzystaj z naszej oferty

Studium

Gdzie się podziały programistki

Cyfrowe produkty, aplikacje i narzędzia, które kształtują dzisiejszą rzeczywistość, traktują mężczyzn jako domyślny punkt odniesienia. Co musi się zmienić, żeby kobiety nie były wykluczane przez zaniedbanie?
rysunek PIOTR DEPTA-KLEŚTA
POSŁUCHAJ

Ten tekst miał swój początek na Dysku Google, usłudze pozwalającej na tworzenie, przechowywanie i synchronizację plików. Korzysta z niego codziennie ponad 800 milionów osób, które przechowują za jego pośrednictwem łącznie tryliony plików. Mój tekst o tym, w jaki sposób nowe technologie wykluczają kobiety, z czego to wynika i co można z tym zrobić, jest pełen czerwonych podkreśleń w miejscach, gdzie algorytmy sztucznej inteligencji wykryły literówki czy błędy gramatyczne. Ale oprogramowanie zaznacza również słowa takie jak „asystentek”, „maturzystek”, „przeprowadziłyśmy”, „opisałyśmy”. W zamian podpowiada ich poprawne wersje: „asystentów”, „maturzystów”, „przeprowadziliśmy” i „opisaliśmy”.

– Problem nie jest oczywisty i łatwo się do niego przyzwyczaić, ale czy powinniśmy akceptować taką ignorancję ze strony korporacji, z produktów której korzysta prawie 98 procent polskich użytkowników i użytkowniczek internetu? – zastanawia się Katarzyna Drożdżal, badaczka specjalizująca się w projektowaniu doświadczenia użytkownika (user experience), która w reakcji na takie praktyki założyła grupę Feminogoogle, zbierającą doświadczenia wykluczania językowego przez produkty Google’a. – W niektórych przypadkach są to po prostu braki w słownikach, można je oczywiście uzupełniać samodzielnie, choć w 2021 roku wydaje się to ścieżką co najmniej karkołomną. W innych to ewidentne sugestie kontekstowe, co wskazuje, że problem leży głębiej i sugeruje pytania o funkcjonowanie algorytmów wprowadzonych do rzeczonych słowników oraz o sposób ich rozwijania – dodaje. Dla sztucznej inteligencji Google’a, podobnie jak dla wielu innych produktów cyfrowych, kobiety pozostają podkreślaną na czerwono aberracją, świadczącą o ich …

Chcesz przeczytać do końca? Wykup dostęp online

Zapewnij sobie dostęp do ulubionych tekstów, nagrań audio, a także miesięcznika w wersji na czytniki.

Wykup dostęp online

Artykuł ukazał się w majowym numerze miesięcznika „Pismo. Magazyn opinii” (5/2021) pod tytułem Pokój bez kobiet.

Newsletter

Pismo na bieżąco

Nie przegap najnowszego numeru Pisma i dodatkowych treści, jakie co miesiąc publikujemy online. Zapisz się na newsletter. Poinformujemy Cię o najnowszym numerze, podcastach i dodatkowych treściach w serwisie.

* pola obowiązkowe

SUBMIT

SPRAWDŹ SWOJĄ SKRZYNKĘ E-MAIL I POTWIERDŹ ZAPIS NA NEWSLETTER.

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OTRZYMASZ NAJNOWSZE WYDANIE NASZEGO NEWSLETTERA.

Twoja rezygnacja z newslettera została zapisana.

WYŁĄCZNIE DLA OSÓB Z AKTYWNYM DOSTĘPEM ONLINE.

Zaloguj

ABY SIĘ ZAPISAĆ MUSISZ MIEĆ WYKUPIONY DOSTĘP ONLINE.

Sprawdź ofertę

-

-

-

  • -
ZAPISZ
USTAW PRĘDKOŚĆ ODTWARZANIA
0,75X
1,00X
1,25X
1,50X
00:00
50:00