Twój dostęp nie jest aktywny. Skorzystaj z oferty i zapewnij sobie dostęp do wszystkich treści.


Przeczytaj i słuchaj bez ograniczeń. Zaloguj się lub skorzystaj z naszej oferty

Komiks

Nowe przygody Sindbada

Scena miejska w czerni, bieli i odcieniach szarości. W centrum widoczne są zakrzywione fasady nowoczesnych wieżowców oraz przewody biegnące przez kadr. Na pierwszym planie stoi motocykl z dużą żółtą tablicą KIA zamiast tablicy rejestracyjnej. Po lewej stronie jedzie samochód, po prawej – autobus pełen pasażerów przyklejonych twarzami do szyb. Nad miastem leci samolot. W dymku dialogowym unosi się tekst: „Świat nie jest taki zły, świat nie jest taki zły, niech no tylko zakręcę jabłkiem…”. Cała scena przedstawia ruchliwe, lekko groteskowe miasto widziane z perspektywy bohatera.
W górnych dwóch kadrach motocyklista przeciska się między stojącymi w korku samochodami. Jedzie szybko, zostawiając za sobą smugi, a w dymku krzyczy: „Z drogi, debile!”. Duża, żółta torba dostawcy jedzenia odbija się na tle szarej sceny.
Plansza składa się z sześciu kadrów ułożonych w dwóch rzędach. Dominują odcienie szarości z żółtymi akcentami torby dostawcy. Górny rząd: 1. Kadr 1: Ogromna, potworna głowa z mackami i łuskami pochyla się nad dostawcą. Stwór mówi: „Nie za zamawianiem przychodzi…”. Dostawca wyciąga rękę z żółtą torbą. 2. Kadr 2: Z paszczy potwora wypada mokry, oślizgły pakunek. Stwór mówi: „W dyspozytorni mieli coś poplątać”. Dostawca odpowiada: „Pachnie wybornie!”. 3. Kadr 3: Potwór mówi: „Nie ma co robić z tego afery. Dzięki i dzięki za rybę!”. Dostawca, zgarbiony pod ciężarem torby, słyszy: „Możesz już wyjść”. Dolny rząd: 4. Kadr 4: Zza drzwi wychodzi naga kobieta, ociekająca wodą, i mówi: „Wbier, knief… bo zmarzniesz”. 5. Kadr 5: Dostawca stoi między kobietą a potworem, trzymając żółtą torbę. Kobieta mówi: „Jeśli zostaniesz, ale nie teraz, niepewna… nie miej pretensji”. 6. Kadr 6: Kobieta wraca za drzwi, a dostawca zostaje w korytarzu, trzymając torbę i odchodząc.
Plansza składa się z czterech poziomych kadrów przedstawiających ruchliwą, zatłoczoną ulicę. 1. Kadr 1: Na jezdni panuje korek. W tle stoi ogromna ciężarówka z billboardem „Nowe przygody Sindbada” ozdobionym palmami. Między samochodami przeciska się dostawca jedzenia na motorze z dużą żółtą torbą. 2. Kadr 2: Kierowca samochodu wychyla się przez okno, krzycząc: „Jak jedziesz, typie?!”. Dostawca na motorze, widoczny z tyłu, jedzie dalej. 3. Kadr 3: Motocyklista odkrzykuje w stronę auta: „Morda w kubeł muterf*ku, bo stracił lusterko!”. Jest pokazany jako czarna sylwetka na motorze, dynamicznie odchylony. 4. Kadr 4: Dostawca dociera na skrzyżowanie pełne pieszych – wszyscy idą w różnych kierunkach, tworząc chaotyczną scenę miejskiego ruchu. W centrum stoi on z motorem i dużą żółtą torbą, podczas gdy samochody i ludzie oblewają go z obu stron.
Plansza składa się z czterech kadrów, utrzymanych w szaro-czarnej stylistyce z silnym akcentem żółci — dużej torby dostawcy. Kadr 1 Dostawca jedzenia stoi przed monumentalnymi drzwiami oznaczonymi literami „Hr”. Dzwoni dzwonkiem trzymanym w ręku. Na plecach ma wielką żółtą torbę. Otoczenie wygląda jak elegancki hol pałacowy lub luksusowej rezydencji. Kadr 2 W drzwiach pojawia się wysoka, wystrojona kobieta o wymyślnej fryzurze. Wita dostawcę po francusku: „Bonjour mon ami!”. W bardzo pretensjonalny sposób recytuje swoją skomplikowaną listę zamówienia: „Wiśniowy veloupette! Miód dlafi! Fille gras! Rene roulée! Ratatouille…” i kończy: „…a musiał przywieźć pan pudding! ¡Redukcja!”. Dostawca spogląda na nią bezradnie. Kadr 3 Kobieta kontynuuje, mówiąc: „Ale możemy temu zaradzić. Dam ci 20 zł, jak pokroisz ogórka, klatę.” Wskazuje na dostawcę eleganckim, długim papierosem w dłoni. Dostawca wygląda na zakłopotanego, a jego torba wciąż zajmuje pół kadru. Kadr 4 Kobieta czeka na odpowiedź, wypuszczając dym z papierosa. Dostawca milczy, już lekko przygarbiony, nadal ściskając wielką żółtą torbę.
Plansza składa się z czterech kadrów – dwóch górnych rozmownych i dwóch dolnych przedstawiających surrealistyczną scenę w korku. Kadr 1 Dostawca jedzenia z żółtą torbą stoi naprzeciw eleganckiej kobiety o wysokiej, fantazyjnej fryzurze. Zdecydowanie, z uniesioną ręką, mówi: „NIE!”. Kobieta patrzy na niego z papierosem w dłoni. Kadr 2 Kobieta z uśmiechem i teatralnym gestem odpowiada: – „Do widzenia, hrabio. Jutro również, właściwe produkty.” Dostawca myśli: „Wiem.” Kadr 3 Kobieta dodaje z francuskim akcentem: „Do widzenia, mon ami!” Dostawca wzdycha w myślach: „KOCHAM CIĘ, SINDRADZIE.” (zapis fonetyczny, żartobliwy). Kobieta pali papierosa, wyglądając na zadowoloną z sytuacji. Kadr 4 (dolny lewy) Ogromny korek samochodowy, ciasno upchane auta w różnych kształtach, ciągnące się po horyzont. Wśród nich dostawca siedzi zmęczony na ziemi obok swojej żółtej torby. Kadr 5 (dolny prawy) Korek trwa dalej. Nad samochodami góruje ogromna, surrealistyczna dłoń wskazująca kierunek – jak znak drogowy lub ręka giganta. Dostawca nadal siedzi między autami, przygarbiony, ze swoją żółtą torbą.
Plansza 7: Plansza składa się z czterech poziomych kadrów ukazujących gwałtowną, komiczną sekwencję zdarzeń na zatłoczonej ulicy. Kadr 1 Dostawca na skuterze z wielką żółtą torbą próbuje przecisnąć się obok luksusowego samochodu. Kierowca siedzący w środku wygląda na poirytowanego. Skuter zahacza o bok auta. Kadr 2 Dostawca, wciąż jadąc, traci równowagę — jego czapka wylatuje w powietrze. Kierowca samochodu przerażony patrzy na zdarzenie. Kadr 3 Dochodzi do pełnego zderzenia: dostawca z impetem wjeżdża w bok samochodu, wgniatając blachę i rozbijając szybę. Wokół latają fragmenty szkła, a skuter wygina się pod naciskiem uderzenia. Kadr 4 Kierowca samochodu wysiada, cały obsypany szkłem i wodą z rozbitej butelki lub pojemnika. Machając rękami, wściekle krzyczy coś niewyraźnego w stylu „karmakarma, jammla nur roma karmakarma…”. Dostawca, z żółtą torbą na plecach, po prostu odjeżdża, nie zwracając na niego uwagi.
Plansza 8 Górny kadr pokazuje zatłoczony miejski park z tłumem ludzi i dostawcą na skuterze z żółtą torbą. Po prawej stoją trzy czarne, abstrakcyjne drzewa. W dolnych trzech kadrach wysoka kobieta w czarnym stroju rozmawia z siedzącym u jej stóp lisem. Ona woła „Lis!”, a lis odpowiada żartobliwie i zdezorientowany. Gdy kobieta mówi „Gotówka!”, lis reaguje pragmatycznie: „Jak będzie płacił, pogadamy.”
W kilku pionowych kadrach kobieta w czarnym stroju zrzuca w dół zawiniątko. Na dole lis i dostawca je przechwytują; lis domaga się zapłaty, a dostawca wrzuca paczkę na drzewo, mówiąc, że „nie będzie zbierał”. Drzewo pęka i przewraca się z hukiem. W kolejnych kadrach dostawca odjeżdża na skuterze, a lis woła za nim: „No, dopłać na raz!”.
W kolejnych scenach widzimy go w swoim mieszkaniu: jest bardzo głodny, otwiera lodówkę — ta okazuje się pusta. Ostatni kadr pokazuje jego zagracony pokój z biurkiem, pajęczynami i stosami papierów. Bohater, trzymając telefon, mówi: „Dobry wieczór! Chciałbym zamówić jedzenie…”

Masz przed sobą otwartą treść, którą udostępniamy w ramach promocji „Pisma”. Odkryj pozostałe treści z magazynu, także w wersji audio. Jeśli nie masz prenumeraty lub dostępu online – zarejestruj się i wykup dostęp.

Newsletter

Pismo na bieżąco

Nie przegap najnowszego numeru Pisma i dodatkowych treści, jakie co miesiąc publikujemy online. Zapisz się na newsletter. Poinformujemy Cię o najnowszym numerze, podcastach i dodatkowych treściach w serwisie.

* pola obowiązkowe

SUBMIT

SPRAWDŹ SWOJĄ SKRZYNKĘ E-MAIL I POTWIERDŹ ZAPIS NA NEWSLETTER.

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OTRZYMASZ NAJNOWSZE WYDANIE NASZEGO NEWSLETTERA.

Twoja rezygnacja z newslettera została zapisana.

WYŁĄCZNIE DLA OSÓB Z AKTYWNYM DOSTĘPEM ONLINE.

Zaloguj

ABY SIĘ ZAPISAĆ MUSISZ MIEĆ WYKUPIONY DOSTĘP ONLINE.

Sprawdź ofertę

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OSOBA OTRZYMA DOSTĘP DO MATERIAŁU PISMA.

Newsletter

Pismo na bieżąco

Nie przegap najnowszego numeru Pisma i dodatkowych treści, jakie co miesiąc publikujemy online. Zapisz się na newsletter. Poinformujemy Cię o najnowszym numerze, podcastach i dodatkowych treściach w serwisie.

* pola obowiązkowe

SUBMIT

SPRAWDŹ SWOJĄ SKRZYNKĘ E-MAIL I POTWIERDŹ ZAPIS NA NEWSLETTER.

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OTRZYMASZ NAJNOWSZE WYDANIE NASZEGO NEWSLETTERA.

Twoja rezygnacja z newslettera została zapisana.

WYŁĄCZNIE DLA OSÓB Z AKTYWNYM DOSTĘPEM ONLINE.

Zaloguj

ABY SIĘ ZAPISAĆ MUSISZ MIEĆ WYKUPIONY DOSTĘP ONLINE.

Sprawdź ofertę

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OSOBA OTRZYMA DOSTĘP DO MATERIAŁU PISMA.

-

-

-

  • -
ZAPISZ
USTAW PRĘDKOŚĆ ODTWARZANIA
0,75X
1,00X
1,25X
1,50X
00:00
50:00