O „Piśmie”
„Pismo. Magazyn opinii” to wyjątkowy projekt medialny realizowany pro publico bono przez Fundację Pismo.
Misją „Pisma” jest kształtowanie obecnych i przyszłych liderów życia społecznego, politycznego i kulturalnego przez uwrażliwianie ich na najważniejsze zjawiska współczesności i inspirowanie do myślenia o procesach kształtujących przyszłość kraju i świata.
„Pismo” to niezależny projekt medialny. Publikuje literaturę faktu (reportaże, eseje, portrety czy rozmowy), literaturę piękną (opowiadania, poezję) i obraz (jakość edytorska, wyjątkowe ilustracje i zdjęcia). Jako bodajże jedyna redakcja w kraju prowadzi weryfikację faktów we wszystkich treściach. Wydanie papierowe jest wyznacznikiem stylu Pisma – to prostota, przejrzystość, bezpretensjonalna elegancja oraz ikoniczne okładki bez krzykliwych tytułów. Wydanie cyfrowe to wszystkie treści z magazynu dostępne online oraz wydania na czytniki. Pismo, jako jeden z niewielu tytułów, od początku inwestuje w treści audio, czyli możliwość słuchania wszystkich tekstów, kanał podcastowy „Pismo do słuchania” i pierwszy polski reporterski serial podcastowy „Śledztwo Pisma”.
Chociaż „Pismo” jest wydawane zaledwie od początku 2018 roku, teksty publikowane na jego łamach już zostały nominowane do międzynarodowych nagród dziennikarskich – dwukrotnie do European Press Prize oraz do True Story Award – i najważniejszych polskich, jak Grand Press, Nagroda im. Torańskiej czy Nagroda im. Wojciechowskiego. Z kolei w opublikowanym w 2019 roku raporcie Media & Marketing Polska poświęconym rynkowi wydawniczemu Pismo zostało wyróżnione „za bezkompromisowe wyznaczanie standardów i przypomnienie, co jest istotą prasy”, a w 2021 r. Polska Izba Książki nagrodziła je za promocję czytelnictwa w mediach drukowanych. Każdy sezon Śledztwa Pisma był nominowany do nagród Grand Press, a w 2020 otrzymał Grand Press za reportaż radiowy (audio).
W 2022 roku jakość naszej pracy znalazła odzwierciedlenie między innymi w postaci dwóch nagród Grand Press. W czerwcu Marek M. Berezowski otrzymał Grand Press Photo za cykl zdjęć, których część ukazała się jako fotoreportaż Ostrzał w kwietniowym numerze „Pisma”. Z kolei w grudniu Tomasz Ulanowski został nagrodzony Grand Pressem w kategorii Dziennikarstwo specjalistyczne i nowe formy dziennikarstwa za cykl Soczewek Pisma Ziemia, poświęconych wyzwaniom związanym z katastrofą klimatyczną.
Nasze wartości
Jesteśmy zespołem osób wierzących w uczciwe, wiarygodne, wysokiej jakości dziennikarstwo działające dla dobra publicznego. Wierzymy w siłę słowa pisanego. Pragniemy tworzyć wrażliwą społecznie treść, wnikliwą i rzetelną. Niezależność redakcyjna jest dla nas krytyczna. Nie przedkładamy efektów finansowych ponad wyznawane zasady, nie epatujemy sensacją, nie angażujemy się w małostkowe spory. Wiemy, że pod tym względem jesteśmy w unikalnej pozycji i doceniamy, że możemy tworzyć „Pismo” dla naszych zaangażowanych, otwartych na świat oraz lojalnych Czytelniczek i Czytelników.
Utrzymujemy się w dużej mierze dzięki naszym Czytelniczkom i Czytelnikom, którzy regularnie kupują, prenumerują lub subskrybują nasz magazyn oraz osobom i instytucjom wspierających nas darowiznami lub grantami.
Dla kogo piszemy?
Przygotowaliśmy „Pismo” dla tych, dla których ważne jest poznanie i zrozumienie zjawisk wpływających zarówno na naszą codzienność, jak i kształtujących przyszłość. Do tych, którzy cenią sobie dziennikarską rzetelność, wiarygodność, obiektywizm. Jest projektem skierowanym do osób poszukujących jakości, reportaży poświęconych sprawom krajowym i zagranicznym, zainteresowanych najważniejszymi trendami w kulturze, nauce, technologii i gospodarce oraz ideami kształtującymi współczesne rozwiązania społeczne i polityczne; dla czytelników polskiej prozy, poezji oraz komiksu. Dla wszystkich, którzy lubią czytać dobre teksty dziennikarskie.
Czytelnikami i słuchaczami są osoby zainteresowane ambitnymi treściami społecznymi, gospodarczymi, kulturalnymi; dynamiczne, aspirujące, którą już są liderami opinii (2/3 czytelników to menedżerowie średniego i wyższego szczebla, reprezentanci wolnych zawodów, ludzie kultury, nauczyciele akademiccy i szkolni) lub wkrótce nimi będą (ponad 50% czytelników ma mniej niż 35 lat, 2/3 w przypadku wydania cyfrowego i audio). Net Promoter Score (NPS) „Pisma”, czyli wskaźnik gotowości do polecania najbliższym, wynosi 80%, co uznawane jest za klasę światową. Co miesiąc „Pismo” dociera do ponad 20 tys. odbiorców wydania papierowego, cyfrowego i audio.
Nasz zespół:
-
Marcin Czajkowski
Weryfikacja Faktów i Dziennikarstwo Danych
(ur. 1986), redaktor, z wykształcenia historyk i antropolog kultury. Publikował m.in. w „Gazecie Wyborczej”, „Mówią Wieki”, „Newsweeku”, „Polityce” i „Tygodniku Powszechnym”. W „Piśmie. Magazynie Opinii” odpowiada za redakcję językową, weryfikację faktów i dziennikarstwo danych.
-
Inez Jaworska
Fundraising
Zajmowała się fundraisingiem w takich organizacjach pozarządowych jak Polska Akcja Humanitarna i Fundacja DKMS, była wiceprezeska Polskiego Stowarzyszenia Fundraisingu. W Piśmie zajmuje się współpracą z darczyńcami indywidualnymi, biznesowymi, pozyskiwaniem grantów oraz reklamodawców. Psycholożka i opiekunka psicy, od zawsze zafascynowana wszystkimi istotami żyjącymi.
-
Katarzyna Kazimierowska
Sekretarzyni Redakcji i Redaktorka Działu Kultura
Dziennikarka i redaktorka. Sekretarzyni Redakcji „Pisma”. Szefowa Działu Kultura. Redaktorka prowadząca wydań specjalnych. Autorka cyklu „Strategie Przetrwania”. Finalistka konkursu European Journalist Award on Diversity 2016.
-
Magdalena Kicińska
Redaktorka Naczelna, Członkini Zarządu Fundacji Pismo
redaktorka naczelna „Pisma. Magazynu Opinii” i wiceprezeska Fundacji Pismo. Reporterka i laureatka Grand Press 2017 w kategorii „wywiad”. Autorka książek: Pani Stefa (Czarne, 2015), Środki transportu (Wydawnictwo Literackie, 2019) współautorka (z Marcinem Dziedzicem) książki Teraz ’43. Losy (Wielka Litera, 2018). We wrześniu 2021 roku ukazała się książka, którą napisała z Agnieszką Jucewicz, Dom w butelce. Rozmowy z Dorosłymi Dziećmi Alkoholików. Podziwia fototropizm.
-
Zuzanna Kowalczyk
Redaktorka Działu Gospodarka, Ekonomia, Nauka i Technologia
Szefowa Działu Ekonomia i Technologie w „Piśmie”, dziennikarka, kulturoznawczyni, autorka esejów i podcastów. Wcześniej związana z „Gazetą Wyborczą” oraz think tankiem Przyszłość Jest Teraz. Poza „Pismem” publikowała m.in. w „Magazynie Świątecznym”, „Gazecie Wyborczej”, „non/fiction” oraz Dwutygodniku.
-
Karolina Lewestam
Redaktorka Działu Idee
(ur. 1979), dziennikarka i redaktorka, członkini redakcji „Pisma”. Obroniła doktorat z filozofii na Uniwersytecie Bostońskim. Wielokrotnie nominowana do nagrody Grand Press w kategorii „Publicystyka”. W 2021 roku ukazał się jej debiut prozatorski Mała Księżniczka, a w 2022 roku wydała zbiór esejów Pasterze smoków.
-
Marcin Lipiec
Prenumerata i Subskrypcja
Miał nietypową ścieżkę kariery zawodowej: zdarzyło mu się być tłumaczem, statystą, pracował w obsłudze widza dla Fundacji Krystyny Jandy na Rzecz Kultury i jako analityk bankowy w Royal Bank of Scotland. Nerwy koi podczas robienia musztardy, kiszonek i innych przetworów, które potem rozdaje.
-
Karolina Mazurkiewicz
Redaktorka Artystyczna
Projektantka graficzna, ilustratorka, absolwentka warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Autorka infografik, ilustracji, identyfikacji wizualnych, layoutów książek i magazynów. Odpowiada za wizualny ład i estetyczne bezpieczeństwo „Pisma”. Szuka równowagi w świecie przyrody, kocha rudego lisa, którego oswoiła.
-
Piotr Nesterowicz
Dyrektor Wydawniczy, Prezes Fundacji Pismo
(ur. 1971), twórca i wydawca „Pisma. Magazynu Opinii”. Prezes Zarządu Fundacji Pismo. Producent Śledztwa Pisma. Autor esejów, reportaży, opowiadań i powieści. W 2015 roku za reportaż Cudowna otrzymał Nagrodę Literacką im. Wiesława Kazaneckiego oraz nominacje do Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego i Nagrody Literackiej Nike.
-
Anna Ostrowska
Specjalistka ds. e-commerce
Z wykształcenia kulturoznawczyni i dziennikarka, współautorka albumu „Dekalog dobrej przestrzeni”. W Agorze prowadziła serwis architektoniczny „Bryła”, publikowała w magazynie „Architecture Snob”. Umiejętności marketingowe rozwijała, pracując w firmie Wnętrza. Uprawia ogródek warzywny w duchu permakultury i ukwieca metr kwadratowy miejskiego balkonu.
-
Ewa Pluta
Redaktorka wydań cyfrowych
Redaktorka wydań cyfrowych w „Piśmie”, autorka tekstów. Publikowała m.in. w „Kwartalniku Przekrój”, „Newsweek Psychologia” i na Newsweek.pl. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i m.st. Warszawy – dzielnicy Wawer. W 2022 roku ukazał się jej reporterski debiut Rubież. Reportaż wędrowny. Interesuje się krajoznawstwem, lubi spacerować.
-
Mateusz Roesler
Marketing
Kulturoznawca, dziennikarz, badacz komunikacji. W „Piśmie” odpowiada za marketing oraz organizację wydarzeń z cyklu Premiera Pisma. Wcześniej redaktor treści cyfrowych i audio miesięcznika. Kierował produkcją dwóch sezonów „Śledztwa Pisma”. Autor podcastu „Trzaski i szmery”. Wyznaje nauki humanistyczne. Przygląda się sztuce współczesnej. Konsumuje popkulturę. Nawiązał długofalowe partnerstwo z żółwiem Herbertem. Instagram: @mm_roesler.
-
Ewa Salamon
Promocja
Od 2010 roku realizuje kampanie promocyjne z udziałem liderów opinii. Pracowała dla takich marek jak: Empik, natemat.pl, Coca-Cola, pracuj.pl, miasto Gdańsk. Organizuje konferencje, prowadzi szkolenia i wykłady. Jest absolwentką Szkoły Strategii Marki.
-
Barbara Sowa
Szefowa Wydań Cyfrowych i Audio
Kieruje wydaniami cyfrowymi i audio „Pisma” oraz nagrywa podcast „Jak naprawić przyszłość?”. Pomysłodawczyni „Śledztwa Pisma” i autorka drugiego sezonu, za który otrzymała nagrodę Grand Press w kategorii reportaż radiowy. Producentka sezonów 3-4. Wcześniej związana z „Dziennikiem Gazetą Prawną” i Dziennik.pl. Publikowała też na łamach „Przekroju”, „Newsweeka” i „Wprost”. Po godzinach odnawia meble i promuje DIY w serwisie Majsterki.pl
-
Maciej Szczepański
Prenumerata i Subskrypcja
Nerd, geek oraz miłośnik absurdalnego humoru Monty Pythona. Uwielbia Star Wars, filmy SF i nieco cięższą muzykę. Wieczory spędza, czytając książki o historii II Wojny Światowej. Autor artykułów dla takich internetowych serwisów, jak: Dobreprogramy.pl, Tabletowo.pl, Chip.pl a obecnie dla Focus.pl.
-
Kalina Wyszyńska
Szefowa Marketingu i Sprzedaży, Członkini Zarządu Fundacji Pismo
Kilkanaście lat związana z mediami i projektami internetowymi. Ukończyła społeczną psychologię informatyki i komunikacji w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej. Zawsze ma za mało czasu, by czytać i chodzić po galeriach. Dużo więc chodzi i słucha.
Stali współpracownicy
Autorki i autorzy:
Chcesz opublikować w „Piśmie” swój tekst, opowiadanie, wiersz, ilustracje lub zdjęcia? Informacje dotyczące szczegółów współpracy znajdziesz TUTAJ.
Współpraca
Plan wydawniczy zakłada ograniczoną publikację reklam w wydaniu papierowym, zarówno pod względem ilości pozycji, jak i formatów.
Aktualną ofertę dla reklamodawców znajdziesz TUTAJ.
Ofertę specjalną dla wydawnictw, instytucji kultury oraz organizacji non-profit znajdziesz TUTAJ.
Formularz zamówienia, dane techniczne, terminy wydawnicze oraz ogólne warunki znajdują się TUTAJ.
Wszelkie pytania dotyczące reklamy prosimy kierować na adres: [email protected]
Kontakt
ul. Górskiego 1/66
00-033 Warszawa