W budynku Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, podczas otwarcia, będzie można odszukać dziewięć dzieł sztuki. To zaproszenie do poznawania i doświadczania budynku oraz jego proporcji, a także roli, jaką światło odgrywa w architekturze. W lutym 2025 roku przestrzeń budynku wypełni duża wystawa kolekcji Muzeum.
Zaprezentowane zostaną na niej dzieła artystek – twórczyń historycznych i tych tworzących współcześnie. Wszystkie one w nowatorski sposób podchodzą do klasycznych mediów, w tym malarstwa i rzeźby. Każda na swój sposób opowiada o niezależności, solidarności i roli sztuki jako narzędzia emancypacji.
O większości tych artystek mogliście już przeczytać w tekstach Zofii Płoskiej-Czartoryskiej w cyklu W ramach Pisma.
Asfalt ukraińskiej artystki Żanny Kadyrowej to rzeźba, która powstała z fragmentów nawierzchni ulic, zrywanych podczas modernizacji Kijowa przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej Euro 2012.
W instalacji Mobilizacja Argentynka Mariela Scafati uchwyciła dynamikę buntów kobiet – pomiędzy zbiorową mobilizacją a stagnacją czasu pandemii.
Przyjaźń Aliny Szapocznikow to socrealistyczny pomnik, który kiedyś zdobił hall Pałacu Kultury i Nauki, a obecnie wraca ze śmietnika historii, dokąd został odesłany po przemianach ustrojowych w Polsce.
Sandra Mujinga, artystka norwesko-kongijskiego pochodzenia, w monumentalnej instalacji Ghosting zastanawia się nad widzialnością czarnych ciał w europejskich społeczeństwach.
Fasada Moniki Sosnowskiej to z kolei spojrzenie na dziedzictwo architektury modernistycznej i upadek związanych z nią utopii.
Magdalena Abakanowicz jest jedną z artystek, która podważyła w swojej sztuce dogmaty modernistyczne – na wystawie można oglądać fragment jej Kompozycji monumentalnej.
W listopadowym numerze „Pisma” przeczytacie o kompozycji Słoiki Karoliny Jabłońskiej – wielkoformatowej martwej naturze, złożonej z czterech obrazów, w której swojskość miesza się z grozą. W kolejnych numerach poznacie pracę Quipu menstruacyjne (krew lodowców) chilijskiej artystki Cecilii Vicuñy oraz nowy mural pochodzącej z Ukrainy Kateryny Łysowenko, który powstał specjalnie dla nowej siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej.
Otwarcie nowego budynku Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie odbędzie się 25 października, a do 10 listopada odbędzie się ponad sto wydarzeń, w których udział jest bezpłatny.