Twój dostęp nie jest aktywny. Skorzystaj z oferty i zapewnij sobie dostęp do wszystkich treści.


Czytaj i słuchaj bez ograniczeń. Zaloguj się lub skorzystaj z naszej oferty

Galeria

Zapowiedź: Kolekcja

W budynku Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, podczas otwarcia, będzie można odszukać dziewięć dzieł sztuki. To zaproszenie do poznawania i doświadczania budynku oraz jego proporcji, a także roli, jaką światło odgrywa w architekturze. W lutym 2025 roku przestrzeń budynku wypełni duża wystawa kolekcji Muzeum.

Zaprezentowane zostaną na niej dzieła artystek – twórczyń historycznych i tych tworzących współcześnie. Wszystkie one w nowatorski sposób podchodzą do klasycznych mediów, w tym malarstwa i rzeźby. Każda na swój sposób opowiada o niezależności, solidarności i roli sztuki jako narzędzia emancypacji.

O większości tych artystek mogliście już przeczytać w tekstach Zofii Płoskiej-Czartoryskiej w cyklu W ramach Pisma.

Asfalt ukraińskiej artystki Żanny Kadyrowej to rzeźba, która powstała z fragmentów nawierzchni ulic, zrywanych podczas modernizacji Kijowa przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej Euro 2012.

Zhanna Kadyrova, Asfalt, rzeźba, 2011, praca zakupiona dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, fot. Bartek Stawiarski

W instalacji Mobilizacja Argentynka Mariela Scafati uchwyciła dynamikę buntów kobiet – pomiędzy zbiorową mobilizacją a stagnacją czasu pandemii.

Mariela Scafati, Mobilizacja, instalacja, 2020, praca zakupiona dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, fot. Daniel Chrobak

Przyjaźń Aliny Szapocznikow to socrealistyczny pomnik, który kiedyś zdobił hall Pałacu Kultury i Nauki, a obecnie wraca ze śmietnika historii, dokąd został odesłany po przemianach ustrojowych w Polsce.

Zdjęcie przedstawia rzeźbę Aliny Szapocznikow, Przyjaźń, 1953-1954, kolekcja prywatna.
Alina Szapocznikow, Przyjaźń, 1953-1954, kolekcja prywatna, fot. DESA Unicum, dzięki uprzejmości: the Estate of Alina Szapocznikow / Piotr Stanisławski / Galerie Loevenbruck, Paris

Sandra Mujinga, artystka norwesko-kongijskiego pochodzenia, w monumentalnej instalacji Ghosting zastanawia się nad widzialnością czarnych ciał w europejskich społeczeństwach.

Sandra Mujinga, Ghosting, 2019, kolekcja Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, fot. installation view, Kunsthal Charlottenborg, Copenhagen (Denmark), 2019. © Sandra Mujinga, Croy Nielsen Vienna (Austria), The Approach London (UK) and David Stjernholm (03/2021). © Prawa autorskie BMW AG, Monachium (Niemcy)

Fasada Moniki Sosnowskiej to z kolei spojrzenie na dziedzictwo architektury modernistycznej i upadek związanych z nią utopii.

Monika Sosnowska, Fasada, 2013, kolekcja Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, fot. Galeria Labirynt, 2020, kurator Waldemar Tatarczuk, fot. Wojciech Pacewicz, archiwum Galerii Labirynt (na zdjęciu działania performatywne Mikołaja Karczewskiego, Beaty Mysiak i Anny Żak, towarzyszące otwarciu wystawy

Magdalena Abakanowicz jest jedną z artystek, która podważyła w swojej sztuce dogmaty modernistyczne – na wystawie można oglądać fragment jej Kompozycji monumentalnej.

Praca przedstawia monumentalną, plecioną rzeźbę Magdaleny Abakanowicz w szarym i pomarańczowym, intensywnym odcieniu.
Magdalena Abakanowicz, Kompozycja monumentalna (fragment), 1973-1975, Kolekcja Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie, fot. Dariusz Pietraszewski

W listopadowym numerze „Pisma” przeczytacie o kompozycji Słoiki Karoliny Jabłońskiej – wielkoformatowej martwej naturze, złożonej z czterech obrazów, w której swojskość miesza się z grozą. W kolejnych numerach poznacie pracę Quipu menstruacyjne (krew lodowców) chilijskiej artystki Cecilii Vicuñy oraz nowy mural pochodzącej z Ukrainy Kateryny Łysowenko, który powstał specjalnie dla nowej siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej.

Otwarcie nowego budynku Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie odbędzie się 25 października, a do 10 listopada odbędzie się ponad sto wydarzeń, w których udział jest bezpłatny.

Newsletter

Pismo na bieżąco

Nie przegap najnowszego numeru Pisma i dodatkowych treści, jakie co miesiąc publikujemy online. Zapisz się na newsletter. Poinformujemy Cię o najnowszym numerze, podcastach i dodatkowych treściach w serwisie.

* pola obowiązkowe

SUBMIT

SPRAWDŹ SWOJĄ SKRZYNKĘ E-MAIL I POTWIERDŹ ZAPIS NA NEWSLETTER.

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OTRZYMASZ NAJNOWSZE WYDANIE NASZEGO NEWSLETTERA.

Twoja rezygnacja z newslettera została zapisana.

WYŁĄCZNIE DLA OSÓB Z AKTYWNYM DOSTĘPEM ONLINE.

Zaloguj

ABY SIĘ ZAPISAĆ MUSISZ MIEĆ WYKUPIONY DOSTĘP ONLINE.

Sprawdź ofertę

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OSOBA OTRZYMA DOSTĘP DO MATERIAŁU PISMA.

Newsletter

Pismo na bieżąco

Nie przegap najnowszego numeru Pisma i dodatkowych treści, jakie co miesiąc publikujemy online. Zapisz się na newsletter. Poinformujemy Cię o najnowszym numerze, podcastach i dodatkowych treściach w serwisie.

* pola obowiązkowe

SUBMIT

SPRAWDŹ SWOJĄ SKRZYNKĘ E-MAIL I POTWIERDŹ ZAPIS NA NEWSLETTER.

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OTRZYMASZ NAJNOWSZE WYDANIE NASZEGO NEWSLETTERA.

Twoja rezygnacja z newslettera została zapisana.

WYŁĄCZNIE DLA OSÓB Z AKTYWNYM DOSTĘPEM ONLINE.

Zaloguj

ABY SIĘ ZAPISAĆ MUSISZ MIEĆ WYKUPIONY DOSTĘP ONLINE.

Sprawdź ofertę

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OSOBA OTRZYMA DOSTĘP DO MATERIAŁU PISMA.

-

-

-

  • -
ZAPISZ
USTAW PRĘDKOŚĆ ODTWARZANIA
0,75X
1,00X
1,25X
1,50X
00:00
50:00