Twój dostęp nie jest aktywny. Skorzystaj z oferty i zapewnij sobie dostęp do wszystkich treści.


Czytaj i słuchaj bez ograniczeń. Zaloguj się lub skorzystaj z naszej oferty

Studium

Cyfrowe szaty cesarza

Sneakersy z ruchomymi płomieniami, sukienka z tkaniny o wyglądzie metalu – już dziś możemy tworzyć wirtualne garderoby na potrzeby Instagramu i innych mediów. Ale twórcy cyfrowej mody mają poważniejsze ambicje – uczynić rzeczywistą modę bardziej zrównoważoną i odpowiedzialną.
render FIBONACCI LOOK, projekt AUROBOROS
POSŁUCHAJ

Krótka sukienka na ramiączkach wyróżnia się kunsztowną, niejednolitą fakturą. Kojarzy się ze światem podwodnej flory, a miejscami przypomina płatki na odnóżach modliszki storczykowej. Przywodzi na myśl kolekcje Alexandra McQueena – projektanta, który eksperymentował z fasonami i tkaninami, inspirując się światem natury i technologiami. W projekcie sukienki czuć także fascynację formami organicznymi, choć jest zarazem bardzo futurystyczna. Jej projektant Alejandro Delgado twierdzi, że tworząc tę kolekcję, inspirował się fizyką kwantową, matematyczną teorią strun i przestrzenią Calabiego-Yau. To skomplikowane naukowe terminy, ale sukienka jest imprezowa, zrobiłaby furorę na niejednym koktajl party. Niestety, nie można w niej pójść na przyjęcie, bo fizycznie nie istnieje. Można ją za to kupić za sto dwadzieścia dolarów w sklepie internetowym DressX i nosić wirtualnie.

Żeby to zrobić, trzeba przesłać swoją fotografię w stroju przylegającym do ciała, aby grafik mógł precyzyjnie nałożyć kreację i dopasować ją do sylwetki. Tło może być dowolne – wnętrze apartamentu, uliczki starego miasta, słoneczna plaża, jacht – zdjęcie musi być tylko odpowiednio oświetlone. Sklep odsyła je w ciągu kilku dni, a my w nowych szatach możemy wystąpić na Instagramie, Facebooku czy w innym medium społecznościowym.

Ubrania cyfrowe, nakładane na zdjęcia – ale kosztujące realne pieniądze – pojawiły się na rynku prawie trzy lata temu. W listopadzie 2018 roku skandynawska firma Carlings, specjalizująca się w konfekcji przeznaczonej dla młodzieży, wypuściła limitowaną linię cyfrowych kurtek, płaszczy i spodni, która wyprzedała się w ciągu miesiąca. „Brzmi to trochę niedorzecznie, kiedy mówimy, że się «wyprzedaliśmy», co jest teoretycznie niemożliwe, gdy pracujemy z kolekcją cyfrową” – wyjaśniał Ronny Mikalsen, ówczesny dyrektor marki, w rozmowie z serwisem BBC. Firma ustaliła jednak limit liczby dostępnych produktów, by stworzyć poczucie wyjątkowości. W tym samym roku w Amsterdamie powstał dom mody The Fabricant, oferujący wyłącznie projekty wirtualne, a w Londynie rozpoczęła działalność marka Auroboros, inspirująca się nauką i technologią przy tworzeniu cyfrowych ubrań oraz fizycznych kreacji haute couture .

Dostęp online
Czytaj i …

Aby przeczytać ten artykuł do końca, zaloguj się lub skorzystaj z oferty.

Dostęp do tego materiału mógłby kosztować 8,99 zł. My jednak w tej cenie dajemy Ci miesięczną subskrypcję wszystkich naszych treści. Czytaj i słuchaj do woli. Zostaniesz z nami na dłużej?

Artykuł ukazał się w sierpniowym numerze miesięcznika „Pismo. Magazyn Opinii” (8/2021).

Newsletter

Pismo na bieżąco

Nie przegap najnowszego numeru Pisma i dodatkowych treści, jakie co miesiąc publikujemy online. Zapisz się na newsletter. Poinformujemy Cię o najnowszym numerze, podcastach i dodatkowych treściach w serwisie.

* pola obowiązkowe

SUBMIT

SPRAWDŹ SWOJĄ SKRZYNKĘ E-MAIL I POTWIERDŹ ZAPIS NA NEWSLETTER.

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OTRZYMASZ NAJNOWSZE WYDANIE NASZEGO NEWSLETTERA.

Twoja rezygnacja z newslettera została zapisana.

WYŁĄCZNIE DLA OSÓB Z AKTYWNYM DOSTĘPEM ONLINE.

Zaloguj

ABY SIĘ ZAPISAĆ MUSISZ MIEĆ WYKUPIONY DOSTĘP ONLINE.

Sprawdź ofertę

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OSOBA OTRZYMA DOSTĘP DO MATERIAŁU PISMA.

Newsletter

Pismo na bieżąco

Nie przegap najnowszego numeru Pisma i dodatkowych treści, jakie co miesiąc publikujemy online. Zapisz się na newsletter. Poinformujemy Cię o najnowszym numerze, podcastach i dodatkowych treściach w serwisie.

* pola obowiązkowe

SUBMIT

SPRAWDŹ SWOJĄ SKRZYNKĘ E-MAIL I POTWIERDŹ ZAPIS NA NEWSLETTER.

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OTRZYMASZ NAJNOWSZE WYDANIE NASZEGO NEWSLETTERA.

Twoja rezygnacja z newslettera została zapisana.

WYŁĄCZNIE DLA OSÓB Z AKTYWNYM DOSTĘPEM ONLINE.

Zaloguj

ABY SIĘ ZAPISAĆ MUSISZ MIEĆ WYKUPIONY DOSTĘP ONLINE.

Sprawdź ofertę

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OSOBA OTRZYMA DOSTĘP DO MATERIAŁU PISMA.

-

-

-

  • -
ZAPISZ
USTAW PRĘDKOŚĆ ODTWARZANIA
0,75X
1,00X
1,25X
1,50X
00:00
50:00