»Pobierz okładkę sierpniowego wydania „Pisma”«
„Rajska przyroda jest częstym motywem w moich ilustracjach. Tworząc sierpniową okładkę „Pisma”, chciałem pokazać symboliczne wkraczanie cywilizacji w świat dzikiej natury. Pragniemy odkrywać to, co niezbadane, przeżywać przygody, łakniemy pięknych widoków, ale tutaj pojawia się pytanie: jak to robić świadomie, bez wyrządzania szkód przyrodzie i lokalnym społecznościom?” – zastanawia się Paweł Patyk, projektant graficzny, autor okładki najnowszego numeru magazynu.
W wakacje nie chcemy zajmować się problemami świata, chcemy odpocząć. Chcemy znaleźć się w ładnym miejscu, może otoczeni piękną przyrodą, może w historycznym miasteczku pełnym zabytków, może na górskim szlaku. Chcemy przeżyć przygodę, naoglądać się zapierających dech widoków albo po prostu wrzucić na Instagram zdjęcie, na którym stoimy w tradycyjnym stroju ludowym danego miejsca przed świątynią, dla zwiększenia efektu trzymając w rękach jakiś symboliczny artefakt.
Słowa takie jak overtourism, „zawłaszczenie kulturowe”, „zadeptywanie dziedzictwa kulturowego” nas nie dotyczą. A może jednak dotyczą? Czy obok świadomego życia powinniśmy także uprawiać odpowiedzialną turystykę? I czym ona jest? Czy jest jakiś podręcznik odpowiedzialnego podróżowania?
„Kiedy turystyka przestaje służyć rozwojowi miejsca i jego mieszkańcom, a zaczyna być nadmierna?” – pyta reporterka i podróżniczka Urszula Jabłońska w swoim tekście pt. Ciżba, w którym, jak przyznaje, sama jest turystką „jednocześnie uwiedzioną pięknem danego zakątka Ziemi i przyczyniającą się do utraty jego tożsamości”.
Z kolei Julia Lachowicz-Nowińska w reportażu Dwa stopnie do piekła dokumentuje gwałtowne zmiany, jakie na jej oczach zachodzą w Kalifornii, która do niedawna uważana była za jeden z najlepszych amerykańskich stanów do życia, z klimatem przypominającym śródziemnomorski. Otóż, już nie. W tekście Znikający raj Maria Hawranek i Szymon Opryszek pytają o to, czy obecność turystów zawsze jest ekonomicznie uzasadniona. I czy warunek ekonomiczny jest tym, którym powinniśmy się kierować w ocenie, czy ważne przyrodniczo lub kulturowo miejsca mogą zostać turystycznie zadeptane.
Dodatkowo w sierpniowym numerze „Pisma” Marcelina Szumer-Brysz tłumaczy, jak doszło do tego, że tureckie społeczeństwo po raz trzeci wybrało Recepa Tayyipa Erdoğana na prezydenta, a Krystyna Dąbrowska opowiada o świecie przedstawionym na obrazach Edwarda Hoppera. Zapraszam do lektury.
Sekretarzyni Redakcji i szefowa Działu Kultura „Pisma. Magazynu Opinii”
Masz przed sobą otwartą treść, którą udostępniamy w ramach promocji „Pisma”. Odkryj pozostałe treści z magazynu, także w wersji audio. Jeśli nie masz prenumeraty lub dostępu online – zarejestruj się i wykup dostęp.