Wersja audio
Na kostiumach brytyjskiej królowej próżno było szukać logotypów marek odzieżowych, choć wszyscy wiedzieli, że to ubrania najlepszego gatunku. Podobnie z golfami w szafie Steve’a Jobsa. Królowa nie musiała nikomu udowadniać swojego statusu, wystarczy, że na głowie miewała koronę, a twórca Apple’a mógł stronić od marek, bo i tak każdy wiedział, że jest wizjonerem i twórcą jednej z najdroższych firm na świecie, co automatycznie windowało go na szczyt hierarchii społecznej. To wyjątki od reguły. Zdecydowana większość mniej lub bardziej świadomie bierze udział w społecznej grze, która polega na konsumowaniu na pokaz, aby komunikować otoczeniu swoje możliwości finansowe i miejsce w społecznej strukturze. Kto w tej grze ustala reguły? Czy można je zmienić?
Czym jest dziś w Polsce luksus? W jaki sposób narzuca się nam wzory konsumpcji? Jakie szkody przynosi statusowa rywalizacja podsycana przez specjalistów od marketingu? Na czym polega zjawisko demokratyzacji luksusu? Czy obnoszenie się z majątkiem w dobie tak wielkich nierówności społecznych jest moralne? Jak ograniczać konsumpcję na pokaz i przeciwdziałać rozwarstwieniu społecznemu?
W rozmowie wzięli udział:
Filip Mecner – przez 8 lat był dziennikarzem radiowym i prasowym, później pracował w londyńskiej agencji Public Relations. W 2008 roku założył firmę Filip Mecner Artist Management. Od tamtej pory wspiera ludzi ze świata filmu, telewizji i showbiznesu w kształtowaniu i sprzedaży ich wizerunku oraz prowadzeniu ich karier zawodowych. Pracował z Dorotą Wellman, Sylwią Grzeszczak, Małgorzatą Rozenek, Adamem Darskim, Katarzyną Zielińską, Joanną Brodzik, Olgą Frycz, Anną Muchą i wieloma innymi. Jest wykładowcą akademickim. Na Uniwersytecie Wrocławskim i Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z personal brandingu, kreowania wizerunku, networkingu oraz technik wystąpień publicznych.
Urszula Jarecka – socjolożka kultury, prowadzi badania w dziedzinie mediów, kultury popularnej, przekształceń technologicznych w kulturze współczesnej. Od 1998 roku związana zawodowo z Instytutem Filozofii i Socjologii PAN. Pracowała jako nauczycielka akademicka w różnych placówkach naukowych, prowadziła zajęcia z różnych obszarów socjologii i dziedzin pokrewnych, a także kultury wizualnej na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytecie Warszawskim (Instytut Kultury Polskiej, Ośrodek Studiów Amerykańskich) w Warszawie, Uniwersytecie w Białymstoku. Autorka książki Luksus w szarej codzienności.
Tomasz S. Markiewka – filozof, publicysta, tłumacz. Wykłada na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Autor książek Język neoliberalizmu (2017), Gniew (2020), Zmienić świat raz jeszcze. Jak wygrać walkę o klimat (2021) oraz Nic się nie działo. Historia życia mojej babki (2022).
Debatę poprowadziła Justyna Dżbik-Kluge, dziennikarka radiowo-telewizyjna, autorka książek podcastów.
ZOBACZ TRANSMISJĘ Z WYDARZENIA:
Premiera Pisma to cykl rozmów poświęconych przewodniemu tematowi wydania magazynu. Zapraszamy do debaty ekspertów i ekspertki z różnych światów i pokoleń. W listopadzie wróciliśmy do przedpandemicznej formuły comiesięcznych spotkań na żywo, na które zapraszamy Prenumeratorów i Prenumeratorki „Pisma”. Na magazynpismo.pl udostępniamy też transmisję na żywo z rozmowy. A tydzień po każdej debacie publikujemy podcast w kanałach Pisma do słuchania.
Więcej rozmów z cyklu znajdziecie TUTAJ.