Twój dostęp nie jest aktywny. Skorzystaj z oferty i zapewnij sobie dostęp do wszystkich treści.


Czytaj i słuchaj bez ograniczeń. Zaloguj się lub skorzystaj z naszej oferty

Esej Kultura

Hopper. Ekspert od samotności

obraz EDWARD HOPPER, Nighthawks (Nocne marki), 1942, Friends of American Art Collection, domena publiczna
Hopper uchodzi za eksperta od wielkomiejskiej, szczególnie nowojorskiej samotności. Ale nie tylko samotność potrafił zmieścić w przestrzeni swoich obrazów.
POSŁUCHAJ

W jesienne przedpołudnie na wystawie Edward Hopper’s New York ( Nowy Jork Edwarda Hoppera ) w nowojorskim Whitney Museum of American Art są tłumy. Muszę się przeciskać do poszczególnych obrazów. Obrazów, które mogłyby służyć za przewodnik postępowania w czasie pandemii, taki dystans dzieli pojawiające się na nich postacie. Ale o pandemii już mało kto pamięta. Uderzający jest kontrast między zatłoczonymi muzealnymi salami a przedstawianymi przez Hoppera wnętrzami mieszkań, hoteli, biur i barów, gdzie ludzie występują albo pojedynczo, albo w konfiguracjach liczących najwyżej kilka osób. Nawet malując publiczność w teatrze, Hopper zostawiał większość foteli na widowni pustych.

Dostęp online
Czytaj i słuchaj bez ograniczeń. Kup

Czasami jego kompozycje obywają się w ogóle bez ludzi, jak August in the City ( Sierpień w mieście, 1945), chociaż ludzka nieobecność też ma tam swój ciężar i gęstość. Podobnie na obrazie Approaching a City ( Zbliżając się do miasta , 1946), ukazującym ciemny wjazd do tunelu i tory kolejowe oddzielone murem od ulicy i budynków. Surowy miejski krajobraz w kolorach betonu, burego tynku i cegły, bez jednej żywej duszy, bez skrawka zieleni, powinien przygnębiać, wydawać się nudny i martwy, lecz wcale taki nie jest. Przepełnia go wyczekiwanie i ekscytacja kogoś, kto właśnie wjeżdża pociągiem do miasta lub wchodzi na wystawę i pozwala, żeby wchłonął go pozornie zwyczajny, a przecież głęboko niepokojący tunel.

Dużo tych kontrastów i paradoksów, kiedy mowa o Edwardzie Hopperze, słynnym amerykańskim malarzu, który urodził się w 1882 roku i przez całe swoje dojrzałe życie, aż do śmierci w roku 1967, mieszkał w Nowym Jorku.

Paradoksalne jest chociażby to, że bezkompromisowo opowiadał się za figuratywnością w malarstwie, nawet w czasach, gdy w Stanach i na świecie robił furorę abstrakcyjny ekspresjonizm, którego najbardziej prominentnym przedstawicielem był Jackson Pollock. Hopper, przeciwnik abstrakcji, ignorował dwudziestowieczne awangardy, a mimo to pierwszą retrospektywę urządziło mu w 1933 roku nowojorskie Museum of Modern Art (MoMA, Muzeum Sztuki Nowoczesnej), otwarte cztery lata wcześniej i nastawione właśnie na awangardę, eksperyment formalny, sztukę przede wszystkim z Europy, odchodzącą od realizmu na rzecz innych, nowych „-izmów”(o linii programowej MoMA i krytykach Hopp­era pisze Didier Ottinger w eseju dental …

Aby przeczytać ten artykuł do końca, zaloguj się lub skorzystaj z oferty.

Czytaj i słuchaj treści, które poszerzają horyzonty, inspirują do rozmów i refleksji. Kup dostęp online, a otrzymasz:

  • dostęp do całego cyfrowego archiwum i treści z najnowszego numeru
  • wydania audio czytane przez lektorów i lektorki
  • możliwość korzystania z wygodnej aplikacji mobilnej
  • dodatkowe treści publikowane tylko online

Tylko 8,99 zł miesięcznie. Rezygnujesz, kiedy chcesz.

Wystawa, o której pisała Krystyna Dąbrowska – Edward Hopper’s New York w Whitney Museum of American Art – trwała od 19 października 2022 do 5 marca 2023 roku.

Esej ukazał się w sierpniowym numerze „Pisma” (08/2023) pod tytułem Co widać z wiaduktu.

Newsletter

Pismo na bieżąco

Nie przegap najnowszego numeru Pisma i dodatkowych treści, jakie co miesiąc publikujemy online. Zapisz się na newsletter. Poinformujemy Cię o najnowszym numerze, podcastach i dodatkowych treściach w serwisie.

* pola obowiązkowe

SUBMIT

SPRAWDŹ SWOJĄ SKRZYNKĘ E-MAIL I POTWIERDŹ ZAPIS NA NEWSLETTER.

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OTRZYMASZ NAJNOWSZE WYDANIE NASZEGO NEWSLETTERA.

Twoja rezygnacja z newslettera została zapisana.

WYŁĄCZNIE DLA OSÓB Z AKTYWNYM DOSTĘPEM ONLINE.

Zaloguj

ABY SIĘ ZAPISAĆ MUSISZ MIEĆ WYKUPIONY DOSTĘP ONLINE.

Sprawdź ofertę

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OSOBA OTRZYMA DOSTĘP DO MATERIAŁU PISMA.

Newsletter

Pismo na bieżąco

Nie przegap najnowszego numeru Pisma i dodatkowych treści, jakie co miesiąc publikujemy online. Zapisz się na newsletter. Poinformujemy Cię o najnowszym numerze, podcastach i dodatkowych treściach w serwisie.

* pola obowiązkowe

SUBMIT

SPRAWDŹ SWOJĄ SKRZYNKĘ E-MAIL I POTWIERDŹ ZAPIS NA NEWSLETTER.

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OTRZYMASZ NAJNOWSZE WYDANIE NASZEGO NEWSLETTERA.

Twoja rezygnacja z newslettera została zapisana.

WYŁĄCZNIE DLA OSÓB Z AKTYWNYM DOSTĘPEM ONLINE.

Zaloguj

ABY SIĘ ZAPISAĆ MUSISZ MIEĆ WYKUPIONY DOSTĘP ONLINE.

Sprawdź ofertę

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OSOBA OTRZYMA DOSTĘP DO MATERIAŁU PISMA.

-

-

-

  • -
ZAPISZ
USTAW PRĘDKOŚĆ ODTWARZANIA
0,75X
1,00X
1,25X
1,50X
00:00
50:00