Wersja audio
Kiedy siedem lat temu Jonathan Franzen przyznał na łamach „Guardiana”, że obecność Salmana Rushdiego – pisarza, który „powinien wiedzieć lepiej” – na Twitterze jest nieco rozczarowująca, wywołany autor Szatańskich wersetówodpowiedział, oczywiście, tweetem:
Dear #Franzen: @MargaretAtwood @JoyceCarolOates @nycnovel @NathanEnglander @Shteyngartand I are fine with Twitter. Enjoy your ivory tower.
— Salman Rushdie (@SalmanRushdie) September 16, 2013
(„Drogi #Franzenie, @MargaretAtwood @JoyceCarolOates @nycnovel @NathanEnglander @Shteyngart i ja mamy się dobrze na Twitterze. Powodzenia w twojej wieży z kości słoniowej”).
Nie był to pierwszy raz, kiedy twórca Korektnarzekał na media cyfrowe. Wcześniej, w 2011 roku, na łamach „New York Timesa”, krytykował Facebooka (za fałszowanie prawdziwych uczuć), a rok później, podczas Hay Festival – e-booki (za skłanianie do powierzchownej lektury). W swoim najsłynniejszym eseju Why Bother?( Po co się męczyć?) [oryginalny tytuł brzmiał Perchance to Dream – przyp. red.], opublikowanym w 1996 roku w „Harper’s Magazine”, bronił zaś zaciekle – głównie przed samym sobą – sensu uprawiania literatury w czasach dominacji telewizji. Nie był to też ostatni raz. Najnowsza powieść amerykańskiego pisarza, Bez skazy(2015), koncentruje się między innymi na kwestii zagrożeń, jakie niesie ze sobą internet – od pełnej inwigilacji (na wzór ustrojów totalitarnych) po upadek prasy. Nie było więc wielkim zaskoczeniem, że w punkcie ósmym Dziesięciu zasad pisarza, włączonych do zbioru esejów Koniec końca świata (2018; wyd. pol. 2019), …
Aby przeczytać ten artykuł, zaloguj się lub skorzystaj z oferty.
Czytaj i słuchaj treści, które poszerzają horyzonty, inspirują do rozmów i refleksji. Wypróbuj „Pismo” przez miesiąc. Możesz zrezygnować w każdej chwili.
Dostęp online
wersja audio i na czytniki,
dostęp do aplikacji i serwisu
14,99 / miesiąc
Prenumerata
co miesiąc papierowe wydanie,
dostęp online do aplikacji i serwisu
24,99 / miesiąc

Esej ukazał się w lutowym numerze miesięcznika "Pismo. Magazyn opinii" (02/2020) pod tytułem Postuj albo pisz.