Wersja audio
Jak definiujemy i rozpoznajemy talent? Czy różnimy się w postrzeganiu talentu pokoleniowo? I czy jesteśmy w tym rozpoznawaniu talentów równie surowi względem innych, jak wobec samych siebie?
Podczas marcowej Premiery Pisma zastanowiliśmy się nad tym, czym jest talent i jak nie marnować związanego z nim potencjału – zarówno w perspektywie indywidualnej, jak i systemowej. Rozmawialiśmy o tym, czy polska szkoła umie wyłapywać i prowadzić szczególnie uzdolnionych i czy talent rzeczywiście determinuje sukces.
Zobacz transmisję z wydarzenia:
TUTAJ możesz obejrzeć transmisję na pełnym ekranie.
Jeśli korzystasz z aplikacji i chcesz obejrzeć transmisję, kliknij TUTAJ.
W rozmowie wzięli udział:
prof. dr hab. Tomasz Szapiro – profesor w Szkole Głównej Handlowej. Rektor SGH w kadencji 2012-2016. Adjunct Professor of International Business Studies w Carlson School of Business Uniwersytetu Minnesoty w Minneapolis, USA. Członek Prezydium Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Rady Narodowego Centrum Nauki, Prezydium Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich. Przewodniczący Stypendialnej Kapituły „Polityki”. Zajmuje się metodami analizy decyzji, wypromował 16 doktorów, autor licznych publikacji.
Oktawia Gorzeńska – dyrektorka akademii programowania 42 Warsaw, autorka książki. Absolwentka Leadership Academy for Poland. Wieloletnia dyrektorka szkół publicznych. Autorka, współautorka i koordynatorka ogólnopolskich programów edukacyjnych. Doradczyni dyrektorów oraz wykładowczyni na uczelniach w Polsce i za granicą. Założycielka Akademii Przywództwa Edukacyjnego, współinicjatorka platformy EduLab, a także ogólnopolskiego ruchu #wiosnaedukacji.
Debatę poprowadziła Zuzanna Kowalczyk, redaktorka prowadząca w „Piśmie”, dziennikarka, kulturoznawczyni, autorka esejów i podcastów.
Prowadząca, Zuzanna Kowalczyk, zaczęła spotkanie od próby sformułowania definicji talentu – przynajmniej na potrzeby rozmowy. Czy talent jest zależny od kontekstu i kultury, w której jest wyłapywany? Czy to zbiór uniwersalnych cech, czy indywidualnych przekonań?
– W edukacji talent to niewyuczona zdolność, ale za nią powinna pójść praca – tłumaczyła Oktawia Gorzeńska. – Kultura Wschodu mówi o tym, że talent definiujemy i wkładamy pracę w to, by go rozwijać, wzmacniać otoczenie. Tymczasem w kulturze Zachodu przyznajemy, że mamy talent i czekamy na sukcesy, które mają spłynąć z nieba.
Co, według Gorzeńskiej, można zrobić, by pomóc utalentowanym wzrastać, a nie naprawiać deficyty?
– Bardzo ważna jest edukacja, nie tylko szkoła, bo dziś uczymy się wszędzie i w różnych kontekstach możemy rozwijać swoje predyspozycje. To właśnie myślenie o tym, jak nie marnować, a wzrastać. Mam wrażenie, że często nie wiemy, tworząc różne sytuacje edukacyjne, jak sobie z tymi talentami radzić.
Sposoby na identyfikację i rozwój polskich talentów wymienił prof. dr hab. Szapiro. – Mamy wiele dobrych rozwiązań, których nie widziałem na Zachodzie. To, że nie są powszechne, to ból nas wszystkich. Winę za to ponoszą czasem rodziny, czasem instytucje. To olimpiady przedmiotowe, galerie „przodowników pracy”, diamentowe granty ministerstwa na wyjazdy zagraniczne, koła naukowe, ambasadorowie uczelni, klasy patronackie.
Więcej o tym, jak wspierać utalentowanych, usłyszycie w wersji audio marcowej premiery.
Premiera Pisma to cykl rozmów poświęconych przewodniemu tematowi wydania magazynu. Zapraszamy do debaty ekspertów i ekspertki z różnych światów i pokoleń. Na magazynpismo.pl udostępniamy transmisję na żywo z rozmowy. A tydzień po każdej debacie publikujemy podcast w kanałach Pisma do słuchania.
Więcej rozmów z cyklu znajdziecie TUTAJ.