Twój dostęp nie jest aktywny. Skorzystaj z oferty i zapewnij sobie dostęp do wszystkich treści.


Czytaj i słuchaj bez ograniczeń. Zaloguj się lub skorzystaj z naszej oferty

Premiera Pisma

Co nasze dzieci wiedzieć powinny?

fotografie Agnieszka Wanat
Miesiąc w polskiej szkole? Ciarki po plecach przechodzą – przyznała podczas czerwcowej Premiery Pisma Karolina Elbanowska, założycielka Fundacji Rzecznik Praw Rodziców. Inteligencja emocjonalna, współpraca w grupie, poczucie sprawczości to tylko kilka umiejętności wskazanych przez uczestników debaty, które powinny posiąść nasze dzieci. Spotkanie poświęcone było edukacji. 
POSŁUCHAJ

 

Posłuchaj debaty:

O tym, co nasze dzieci wiedzieć powinny i w jakim kierunku powinna ewoluować ich edukacja, aby sprostały wyzwaniom XXI wieku, rozmawialiśmy z Karoliną Elbanowską, założycielka Fundacji Rzecznik Praw Rodziców, Natalią Tur – socjolożką i autorką bloga oraz kanału Nishka na YouTube, Rafałem Flisem – współzałożycielem i wiceprezesem platformy Zwolnieni z Teorii oraz Jakubem Brdulakiem – profesorem Uniwersytetu SWPS, specjalistą od zarządzania jakością w szkolnictwie wyższym.

Przed debatą prowadząca poprosiła gości, aby wymienili trzy rzeczy, które ich zdaniem dzieci wiedzieć lub umieć powinny. Padały bardzo różne odpowiedzi. 

 – Inteligencja emocjonalna jest równie ważna jak IQ. Chodzi o umiejętność rozpoznawania własnych i cudzych emocji oraz ich źródeł. To pozwala osiągnąć komfort nie tylko w życiu prywatnym, ale też zawodowym – mówiła Natalia Tur. Wymieniała też świadomość istnienia własnych granic i granic drugiego człowieka, umiejętność mówienia „nie” oraz umiłowanie wiedzy. 

Rafał Flis podkreślał z kolei, że najważniejszą umiejętnością naszych czasów jest praca w zespole – jest jak nowy język angielski. W XXI wieku nie da się osiągnąć wielkich rzeczy w pojedynkę. Czy chcemy zdobyć Oskara czy też Nobla, potrzebujemy dobrze dogadywać się z innymi. Sztuczna inteligencja zastępuje nas w powtarzalnych czynnościach. Z tego punktu widzenia praca w zespole jest najistotniejszą kompetencją homo sapiens, która będzie najtrudniejsza do zastąpienia przez algorytmy. 

Zdaniem Flisa dzieci powinny znać podstawowe prawa, pojęcia i mechanizmy pozwalające im na zrozumienia świata, takie jak grawitacja, fotosynteza, dodawanie, mnożenie czy ułamki. – Uczmy nasze dzieci takich rzeczy, które wykorzystają najpóźniej za 10 lat od momentu, w którym nabędą wiedzę. Inaczej okaże się, że wiedza ta będzie nieaktualna albo zostanie zupełnie zapomniana – mówił. Podkreślał też, że jego dzieci nie będą miały zawalonego kalendarza dodatkowymi zajęciami. – Niech się ponudzą, choćby po to, żeby odkryć swoje pasje.

Wtórowała mu Karolina Elbanowska: – Nuda nie jest niczym złym. Daje szansę skonfrontować się z samym sobą. Z nudy biorą się najlepsze zabawy.

Podkreślała, że jej dzieciom dobrze robi samodzielność. – Ja nie zaglądam do Librusa [portal pełniący m.in. funkcję e-dziennika ucznia – przyp. „Pismo”]. Szkoła to jest ich odpowiedzialność. Moim zadaniem jest zrobić im kanapki, przypilnować, żeby były dobrze ubrane, przytulić, a nie helikopterować [z ang. helicopter parent, co oznacza nadopiekuńczego, kontrolującego rodzica – przyp. „Pismo”] przez całą drogę szkolną. Gdybym ja helikopterowała ich wszystkich, to prawdopodobnie skończyłabym w Tworkach – żartowała Elbanowska, prywatnie mama dziewięciorga dzieci. Jej zdaniem pytanie o to, czego powinniśmy uczyć dzieci, jest wtórne. Istotniejsza jest bowiem odpowiedź na pytanie, jak to robić. Krytykowała tak zwany model pruski – Wszyscy ładnie siedzimy na krzesełeczkach, w ławkach, słuchamy wykładu nauczyciela. Baczność, spocznij, dzwonek. To jest system oparty na rywalizacji. 

Z jej ust padło też dużo krytycznych słów pod adresem systemu edukacji. – Skupiamy się z mężem na tym, co chcemy naszym dzieciom przekazać. Nie liczymy na szkołę – mówiła. 

– Nie każdy rodzic tak podejdzie do tematu. Szkoła musi załatwiać różne rzeczy i po to o tym rozmawiamy – zwracała uwagę prowadząca. 

– Głową muru nie przebijesz. I to mówię jako osoba, która kiedyś pewien wpływ miała. Jeśli my, rodzice, nie będziemy pokazywać dzieciom świata, to nie liczmy na to, że szkoła wykona za nas tą pracę – mówiła Elbanowska.

– Czego uczyć? Nie wiem. Ja chcę, żeby moje dzieci były szczęśliwe, żeby miały poczucie sprawczości i siły, przekonanie, że poradzą sobie z różnymi problemami w przyszłości. Nie wiem, co będzie za 10 lat. Czy sztuczna inteligencja będzie nas zastępować, czy może trzeba będzie inwestować w kreatywność – mówił Brdulak. Dodawał, że szanuje pracę zespołową, ale nie za wszelką cenę. – Zespół nie może ciągnąć jak blok betonowy w dół, sprawiając, że topimy się razem z zespołem, który nas tylko blokuje – mówił. Jako przykład dobrych praktyk wskazywał rozwiązania amerykańskie, które zachęcają do tego, by uczniowie koncentrowali się na swoich silnych stronach, dbali o nie, pielęgnowali i nie odpuszczali. 

 

Możesz już słuchać Premiery Pisma i innych wybranych tekstów z naszego magazynu w Spotify:

 

Rozmowa została nagrana w czasie wieczornej debaty zorganizowanej 5 czerwca w Przestrzeni from Facebook w Warszawie. Partnerem Premiery Pisma jest kancelaria CMS, podcast powstał przy współpracy ze Strefą Kultur SWPS.

Premiera Pisma to cykl wyjątkowych rozmów o ważnych sprawach. Spotkania odbywają się co miesiąc, w dniu premiery miesięcznika. Uczestnikami są autorzy, eksperci, ludzie mediów, a przede wszystkim czytelnicy „Pisma”. Udział jest darmowy, ale obowiązuje rejestracja, a liczba miejsc jest ograniczona.

Informacje o najbliższej planowanej debacie i rejestracji znajdziesz TUTAJ.

Newsletter

Pismo na bieżąco

Nie przegap najnowszego numeru Pisma i dodatkowych treści, jakie co miesiąc publikujemy online. Zapisz się na newsletter. Poinformujemy Cię o najnowszym numerze, podcastach i dodatkowych treściach w serwisie.

* pola obowiązkowe

SUBMIT

SPRAWDŹ SWOJĄ SKRZYNKĘ E-MAIL I POTWIERDŹ ZAPIS NA NEWSLETTER.

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OTRZYMASZ NAJNOWSZE WYDANIE NASZEGO NEWSLETTERA.

Twoja rezygnacja z newslettera została zapisana.

WYŁĄCZNIE DLA OSÓB Z AKTYWNYM DOSTĘPEM ONLINE.

Zaloguj

ABY SIĘ ZAPISAĆ MUSISZ MIEĆ WYKUPIONY DOSTĘP ONLINE.

Sprawdź ofertę

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OSOBA OTRZYMA DOSTĘP DO MATERIAŁU PISMA.

Newsletter

Pismo na bieżąco

Nie przegap najnowszego numeru Pisma i dodatkowych treści, jakie co miesiąc publikujemy online. Zapisz się na newsletter. Poinformujemy Cię o najnowszym numerze, podcastach i dodatkowych treściach w serwisie.

* pola obowiązkowe

SUBMIT

SPRAWDŹ SWOJĄ SKRZYNKĘ E-MAIL I POTWIERDŹ ZAPIS NA NEWSLETTER.

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OTRZYMASZ NAJNOWSZE WYDANIE NASZEGO NEWSLETTERA.

Twoja rezygnacja z newslettera została zapisana.

WYŁĄCZNIE DLA OSÓB Z AKTYWNYM DOSTĘPEM ONLINE.

Zaloguj

ABY SIĘ ZAPISAĆ MUSISZ MIEĆ WYKUPIONY DOSTĘP ONLINE.

Sprawdź ofertę

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OSOBA OTRZYMA DOSTĘP DO MATERIAŁU PISMA.

-

-

-

  • -
ZAPISZ
USTAW PRĘDKOŚĆ ODTWARZANIA
0,75X
1,00X
1,25X
1,50X
00:00
50:00