Twój dostęp nie jest aktywny. Skorzystaj z oferty i zapewnij sobie dostęp do wszystkich treści.


Czytaj i słuchaj bez ograniczeń. Zaloguj się lub skorzystaj z naszej oferty

Strategie przetrwania

Nie ruminuj, gdy przygniata cię nuda

ilustracja Karolina Mazurkiewicz
Pewnie, można przedstawiać nudę w złym świetle, ale ja będę przypominać o tym, że taka przerwa w aktywności poznawczej może sprzyjać pewnym zmianom, nie u wszystkich, nie zawsze, ale bywa twórcza – opowiada Katarzynie Kazimierowskiej Małgorzata Osowiecka, wykładowczyni na Wydziale Psychologii SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego w kolejnej rozmowie z cyklu Strategie przetrwania.

Nudzi się pani podczas tej pandemii?

Nie, choć bardzo brakuje mi podróży zagranicznych. Zamiast tego znalazłam sobie inne aktywności, które mogę realizować tu i teraz – intensywniej podróżuję po Polsce, fotografuję i oglądam seriale w towarzystwie mojego partnera.

Czy ma pani poczucie, że jako psycholożka zajmująca się kreatywnością lepiej radzi sobie pani z koniecznością izolacji, dystansu społecznego niż inni?

Jestem w dość komfortowej sytuacji: mogę pracować zdalnie, rozmawiać ze znajomymi i osobami z pracy, prowadzić zajęcia ze studentami. Mogę wymieniać się informacjami na temat bieżącej sytuacji. To dla mnie naprawdę ważne, że jestem aktywna zawodowo i mogę kontaktować się z innymi, sprawdzać, jak się czują. Zresztą niektóre z moich zajęć dotyczą emocji, radzenia sobie z nimi, więc jestem na bieżąco z trudnymi uczuciami. Na mojej uczelni mamy moduł Kryzys emocjonalny, w ramach którego prowadzę zajęcia dotyczące oceny funkcjonowania, emocji osób w kryzysie.

Jak znalazł na czas pandemii.

Podczas zajęć studenci mogą podzielić się ze mną swoimi odczuciami i pomysłami, możemy też razem podyskutować o tym, jak pomagać w trudnej sytuacji, również sobie i swoim bliskim. Rozmawiamy o tym, jak rozpoznać osobę w sytuacji kryzysowej, jak jej pomóc, jakie są kategorie kryzysu, o roli wsparcia. Omawiamy także postaci będące w kryzysie z powodu pandemii i próbujemy wspólnie odnaleźć sposoby zaradcze dla nich.

Jak pani sobie radzi, gdy ma pani gorszy nastrój?

Moim sposobem jest ruch. Chodzę na długie spacery, czasem nawet dwa razy dziennie. To pomaga, podobnie jak rozmowa z bliskimi, najchętniej połączona z odwiedzinami.

Małgorzata Osowiecka *

Wiele osób mówi, że obezwładnia je nuda. „New York Times” nazwał czas pandemii epoką ujarzmiania nudy. Zgodzi się pani z tym?

Pytanie, jak rozumiemy i definiujemy nudę.

Według jednej z popularnych definicji nuda to stanzmęczenia zbyt długim odpoczynkiem. Ale nuda pojawia się też wtedy, gdy robimy coś, czego nie chcemy. Jak pani rozumie nudę?

To zależy od tego, na jaką funkcję nudy patrzymy. Co innego, gdy rozumiemy nudę jako mało intensywną emocję, raczej neutralną, niepowodującą u nas dyskomfortu, a co innego, gdy uznamy ją za negatywną. Przecież uczucie nudy to po prostu …

Chcesz przeczytać do końca? Wykup dostęp online

Zapewnij sobie dostęp do ulubionych tekstów, nagrań audio, a także miesięcznika w wersji na czytniki.

Wykup dostęp online

-

-

-

  • -
ZAPISZ
USTAW PRĘDKOŚĆ ODTWARZANIA
0,75X
1,00X
1,25X
1,50X
00:00
50:00