Wersja audio
Trudno się spierać z tą opinią. Pierwsza część nowej adaptacji powieści Stephena Kinga To w reżyserii Andy’ego Muschiettiego (2017) okazała się najbardziej kasowym filmem grozy w historii. Gatunek, wcześniej przez krytykę czy selekcjonerów układających programy wielkich festiwali traktowany lekceważąco, zdobywa wreszcie legitymację artystycznej jakości. Co roku w Sundance wydarzeniem jest premiera kolejnego filmu grozy. Uciekaj! (2017) Jordana Peele’a jako czwarty horror w historii – po Egzorcyście (1973) Williama Friedkina, Szczękach (1975) Stevena Spielberga i Milczeniu owiec (1991) Jonathana Demme’a – został nominowany do Oscara w kategorii „najlepszy film” i jako pierwszy wygrał w kategorii „najlepszy scenariusz oryginalny”.
horror społeczny. Krytycy piszą o fali „nowego horroru”, „nadhorroru” ( elevated horror ) czy posthorroru. Denerwuje to fanów, którzy we wszystkich tych określeniach widzą przejaw głęboko protekcjonalnego podejścia do gatunku. Jaką etykietą nie określilibyśmy jednak współczesnego kina grozy, to z pewnością nie tylko jest ono na fali wznoszącej, ale także dotyka – lepiej niż jakikolwiek inny gatunek – nastrojów naszych czasów. Dwa lata temu na łamach „Los Angeles Timesa” amerykański krytyk Justin Chang zastanawiał się, czy horror stał się gatunkiem najlepiej wyrażającym ducha Ameryki Trumpa. Można zaryzykować tezę, że nie tylko jej, ale wręcz całej dekady, która zaczęła się od recesji spowodowanej wielkim kryzysem finansowym 2008 roku, a kończy wśród eksplozji prawicowych populizmów. Współczesny film grozy oddaje aktualne nastroje, podobnie jak paranoiczny thriller spiskowy ( Trzy dni Kondora , Wszyscy ludzie prezydenta ) oddawał klimat Ameryki leczącej kaca po aferze Watergate.
Dlaczego to właśnie film grozy stał się zwierciadłem dekady? Szukając odpowiedzi na to pytanie, warto pamiętać, że gatunek ten – mimo wpisanego w konwencję eskapizmu – zawsze zdolny był w metaforycznej formie wyrażać istotne kwestie społeczne. Czołowe monstra i wątki z horroru to oczywiste alegorie polityczne. Wampiry symbolizują dekadencką klasę wyższą, która – choć już …
Aby przeczytać ten artykuł do końca, zaloguj się lub skorzystaj z oferty.
Dostęp do tego materiału mógłby kosztować 8,99 zł. My jednak w tej cenie dajemy Ci miesięczną subskrypcję wszystkich naszych treści. Czytaj i słuchaj do woli. Zostaniesz z nami na dłużej?
Esej ukazał się w majowym numerze miesięcznika "Pismo. Magazyn opinii" (05/2019) pod tytułem Dekada horroru.