Doczekaliśmy się już drugiej wiosny w pandemicznej rzeczywistości. Wietrzymy szafy, w których nagromadziły się nienoszone od roku ubrania, w tym pokłosie impulsywnych zakupów online. Jeśli chcemy się pozbyć nadmiaru tiszertów, koszul, sukienek i bluz, trzeba podjąć decyzję, co z nimi zrobić. Sumienie podpowiada, że najszlachetniej będzie przekazać nieużywaną odzież potrzebującym. Jednak dobroczynne oddawanie ubrań jest pełne pułapek.
Na globalnym rynku jest stanowczo za dużo odzieży. – W ciągu dwóch dekad ilość produkowanych ubrań się podwoiła, a skala utylizacji spadła – mówi Maria Huma, prezeska zarządu Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie. – Ponad 97 procent odzieży na rynku jest z surowca pierwotnego, zazwyczaj poliestru bądź bawełny. Produkcja pochłania ogromną ilość zasobów – dodaje. Przemysł modowy jest odpowiedzialny za ponad osiem procent emisji dwutlenku węgla spowodowanych przez działalność człowieka – to więcej niż wszystkie loty międzynarodowe i żegluga morska razem. Branża ta jest jednocześnie drugim co do wielkości konsumentem światowych zasobów wody. Do wyprodukowania jednej pary dżinsów potrzeba jej niemal 7600 litrów. Gdyby jedna osoba piła osiem szklanek wody dziennie przez dziesięć lat, to i tak nie wypiłaby tyle, ile wymaga produkcja spodni.
Gdy ubrania już się zużyją, zaledwie jeden procent z nich jest przetwarzany. To istotne, jaki los spotyka resztę, bo im więcej ubrań kupujemy, tym więcej powstaje odpadów tekstylnych. Pod tą nazwą kryją się nie tylko ubrania czy dodatki, ale i firanki, obrusy, ręczniki, pościel, a nawet pluszaki.
Polacy przeznaczają na zakup odzieży 7 procent swoich dochodów – więcej niż na zdrowie. Europejczycy z kolei co roku kupują prawie 26 kilogramów, a usuwają z domów około 11 kilogramów tekstyliów. Średnia długość życia ubrań na naszym kontynencie waha się od 2,2 do pięciu lat i jest o połowę krótsza niż piętnaście lat temu. Brytyjczycy średnio noszą nowe ubranie zaledwie siedem razy. Na świecie co sekundę na wysypisko trafia śmieciarka pełna ubrań.
Polak odświeża garderobę co pół roku
Według badań opublikowanych przez serwis Statista prawie co drugi respondent w Polsce oddał w 2019 roku ubrania rodzinie lub znajomym, zaś 17 procent badanych wyrzuciło je do śmieci. Niemal połowa ankietowanych zadeklarowała też, że włożyła je do pojemników na …
Aby przeczytać ten artykuł do końca, zaloguj się lub skorzystaj z oferty.
Dostęp do tego materiału mógłby kosztować 8,99 zł. My jednak w tej cenie dajemy Ci miesięczną subskrypcję wszystkich naszych treści. Czytaj i słuchaj do woli. Zostaniesz z nami na dłużej?
Artykuł ukazał się w kwietniowym numerze miesięcznika „Pismo. Magazyn opinii” (4/2021).