Matylda Gage wraz z grupą koleżanek raz po raz okrąża łódką Statuę Wolności. Śpiewają głośno: „Statua, Statua Wolności jest kłamstwem”. „Trudno pogodzić się z tym wielkim amerykańskim sarkazmem – powie potem Gage – zgodnie z którym w kraju, gdzie kobiety nie mają żadnych praw, jako wolność przedstawia się kobietę”. W 1885 roku Gage przemawia na nowojorskim konwencie kobiet. Próbuje zwrócić uwagę na to, jak wciąż często uznaje się kobiety za niezdolne do życia społecznego. Zauważa: w świecie owadów to kobiety rządzą. I dodaje: w świecie pszczół samce nie są w stanie same się wyżywić. „The New York Times” podsumuje później całe wydarzenie: uczestniczki konwentu insynuują, że mężczyzna to nic więcej jak tylko bezradne zwierzę.
Nie tylko Matylda Gage jest uważana za niebezpieczną. Jej córka, Helen, także wzbudza podejrzenia.
Na przykład tym, że jest zbyt żywa.
Evan I. Schwartz, autor książki Finding Oz: How L. Frank Baum Discovered the Great American Story ( W poszukiwaniu Krainy Oz: L. Frank Baum i wielka amerykańska historia ), napisze, że koledzy z uniwersytetu, na który wstąpiła dziewczyna, donoszą: „Mamy nową uczennicę, na nazwisko ma Gage i jest zbyt żywa” [tłum. …
Aby przeczytać ten artykuł do końca, zaloguj się lub skorzystaj z oferty.
W „Piśmie” bierzemy odpowiedzialność za słowo.
Każdy tekst przed publikacją przechodzi wielostopniowy proces redakcji i fact-checkingu. To wymaga czasu i pracy całego zespołu. Dołącz do społeczności „Pisma”. Zamów dostęp online. Istniejemy dzięki osobom takim jak Ty.
Weronika Murek – (ur. 1989), autorka opowiadań i sztuk teatralnych. Jej debiutancki zbiór opowiadań Uprawa roślin południowych metodą Miczurina (2015) otrzymał Nagrodę Literacką im. Witolda Gombrowicza. W 2019 roku nakładem wydawnictwa Czarne ukazał się jej zbiór Feinweinblein. Dramaty.
Esej ukazał się we wrześniowym numerze miesięcznika „Pismo. Magazyn opinii” (09/2020) pod tytułem Efekt Matyldy.