Esej

Efekt Matyldy. Jej praca, jego nazwisko

Kobieta żołnierka, kobieta wojowniczka to figura, która rzuca wyzwanie patriarchatowi w jego najbardziej zastałych fundamentach.
rysunki Ada Zielińska

Matylda Gage wraz z grupą koleżanek raz po raz okrąża łódką Statuę Wolności. Śpiewają głośno: „Statua, Statua Wolności jest kłamstwem”.

„Trudno pogodzić się z tym wielkim amerykańskim sarkazmem – powie potem Gage – zgodnie z którym w kraju, gdzie kobiety nie mają żadnych praw, jako wolność przedstawia się kobietę”.

W 1885 roku Gage przemawia na nowojorskim konwencie kobiet. Próbuje zwrócić uwagę na to, jak wciąż często uznaje się kobiety za niezdolne do życia społecznego. Zauważa: w świecie owadów to kobiety rządzą. I dodaje: w świecie pszczół samce nie są w stanie same się wyżywić. „The New York Times” podsumuje później całe wydarzenie: uczestniczki konwentu insynuują, że mężczyzna to nic więcej jak tylko bezradne zwierzę.

Nie tylko Matylda Gage jest uważana za niebezpieczną. Jej córka, Helen, także wzbudza podejrzenia.

Na przykład tym, że jest zbyt żywa.

Evan I. Schwartz, autor książkiFinding Oz: How L. Frank Baum Discovered the Great American Story(W poszukiwaniu Krainy Oz: L. Frank Baum i wielka amerykańska historia), napisze, że koledzy z uniwersytetu, na który wstąpiła dziewczyna, donoszą: „Mamy nową uczennicę, na nazwisko ma Gage i jest zbyt żywa” [tłum. tu i dalej M.W.].

W innym liście jedna z koleżanek Gage dodaje: „Powszechnie wiadomo, że nazbyt ożywiona dziewczyna wywoła zamieszanie”.

W kolejnym: „Uwaga, chłopcy, na żywą trzeba uważać”.

 


Taka przypowieść:

Wychodzi, powiada Jezus, siewca siać, a gdy sieje, część nasion pożerają ptaki, część spada na skałę, część między ciernie, a te, którym uda się zagnieździć w ziemi, wypala słońce; nic nie zostaje. Są jednak, Jezus powiada, wśród nich nasiona, które trafiły na dobrą glebę i które udało się ocalić, i które wzrastając, przynoszą plon stukrotny.

Dalej, wyjaśniając: kto ma, temu będzie dodane, a kto zaś nie ma, temu zabiorą to, co ma.

Co przytacza skwapliwie w pismach Święty Mateusz.

 


W 1870 rokuMatylda Gage publikuje pracęWoman as an Inventor(Kobieta jako wynalazczyni). Opisuje w niej, jak powszechny w środowisku naukowym jest przepadek dorobku kobiet. Ich wkład staje się łatwo przeoczony, ich prace są często zapominane, a ich nazwiska zastępowane nazwiskami braci, ojców i mężów.

Dostęp online

Zapewnij sobie dostęp online do wszystkich tekstów, nagrań audio i wersji na czytniki.

Skorzystaj z oferty

Gage zauważa: żaden przesąd w Ameryce nie jest powszechniejszy i …

Chcesz przeczytać do końca? Wykup dostęp online

Liczba artykułów dostępnych w całości bez logowania się w naszym serwisie: 0 z 0

Wykup dostęp online

Esej ukazał się we wrześniowym numerze miesięcznika „Pismo. Magazyn opinii” (09/2020) pod tytułem Efekt Matyldy.

FreshMail.pl