Twój dostęp nie jest aktywny. Skorzystaj z oferty i zapewnij sobie dostęp do wszystkich treści.


Przeczytaj i słuchaj bez ograniczeń. Zaloguj się lub skorzystaj z naszej oferty

Reportaż

Co robią dzieci na WhatsAppie?

Przemoc rówieśnicza. Pornografia. Presja na bycie podłączonym i nieustające FOMO. Dlaczego zgadzamy się na to, by nasze dzieci korzystały z grup na internetowych komunikatorach?
rysunek JOANNA GROCHOCKA

To była radość! Iga i Dodo w końcu dostały swoje smartfony. Z tej okazji na wspólnej nocowance machały latarkami z telefonu do koleżanki z bloku naprzeciwko. Bullerbyn XXI wieku. Były wtedy w drugiej klasie podstawówki.

– Wtedy jeszcze tylko pięć osób w klasie nie miało smartfona. Tęskniłam za oglądaniem różnych rzeczy na tablecie, który mi się popsuł, dlatego strasznie się cieszyłam – opowiada Iga.

– A ja bardzo chciałam mieć WhatsAppa i pisać, i mieć te grupy, i to wszystko, więc już jestem w to wciągnięta – uzupełnia Dodo i z zapałem zabiera się za kawałek ciasta. Zawiesza jednak widelec w drodze do ust: – Ale teraz to już w sumie sama nie wiem. Teraz zaczęło się obgadywanie.

Spotykamy się wiosną w kawiarni w Kra­kowie. Kilka miesięcy wcześniej ówczesne 10-latki (dziś są rok starsze) razem z 20 innymi czytelniczkami magazynu „Kosmos dla Dziewczynek” wzięły udział w debacie, która miała być poświęcona ekranom w ich życiu. Bardzo szybko – ku zdziwieniu dorosłych moderatorek – rozmowa zeszła na jeden, najważniejszy dla uczestniczek temat: komunikatory, przede wszystkim WhatsApp. Mimo że wzbudzał w nich dużo emocji i wypłynął sam – a teoretycznie żadna z nich nie powinna mieć o czym rozmawiać, bo to aplikacja przeznaczona dla użytkowników powyżej 13. roku życia – przyznały, że rzadko rozmawiają o nim z dorosłymi. Choć z używaniem komunikatorów wiążą się takie kwestie, jak wykluczenie, przebodźcowanie, hejt. Po debacie powstał raport partycypacyjny o tym, co dziewczynki w komunikatorach pociąga, a co męczy, niepokoi i prześladuje.

Kiedy mama Emilki z Warszawy wysyłała ją na debatę, była pewna, że spotka tam inne dzieci, które jeszcze nie mają smartfonów, i będzie jej raźniej. Córka wróciła wkurzona; tylko ona nie miała urządzenia. – A byłam przewodniczącą klasy! I ciągle w szkole na mnie narzekali: co to za przewodnicząca, co nie wie, co się w szkole dzieje, że na grupie to, na grupie tamto. Wtedy było to dla mnie trudne. A na debacie dziewczyny mówiły tylko o WhatsAppie, którego nie miałam – wspomina Emilka, uczennica publicznej podstawówki. – Wydaje mi się, że większość dzieci z mojej klasy dostała telefon, gdy miała sześć lat.

Przesadza? Niekoniecznie. Według najnowszych danych Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – Państwowego Insty­tutu Badawczego (NASK) dzieci w Polsce dostają swój pierwszy smartfon w wieku 7–8 lat (31 procent) lub 9–10 lat (41 procent); przed swoimi 11. urodzinami ma go 81 procent. Raport Internet dzieciprzygotowany w 2025 roku przez Instytut Cyfrowego Oby­watels­twa podaje, że „z internetu korzysta 2,7 miliona 7−14-latków (83 procent wszystkich młodych ludzi w tym wieku), 2,6 miliona z nich wykorzystuje do tego urządzenia mobilne, ich głównymi przestrzeniami w sieci są platformy społecznościowe i streamingowe, aż 
92 procent korzysta z komunikatorów”. Wśród osób poniżej 13. roku życia (7–12 lat), które nie powinny mieć tych aplikacji, statystycznie jedna trzecia korzysta z TikToka, niewiele mniej z Facebooka, a jedna ósma z Instagrama. „Jeśli chodzi o komunikatory, Messengera używa 900 tysięcy dzieci, a WhatsAppa 700 tysięcy”. To często jedne z pierwszych aplikacji, jakie instalują.

− Ja tak szczerze, to prawie na każdej aplikacji, w której jest „13+”, ustawiam ten wiek, w którym idealnie bym mogła – mówi Iga.

− Że taki minimalny – wyjaśnia mi Dodo.

− Za zgodą rodziców?

− No jasne – odpowiadają chórem.

Dlaczego się zgadzamy na to, by nasze dzieci korzystały z mediów społecznościowych i grup na WhatsAppie? − Rodzice nie mają zielonego pojęcia, co się dzieje w grupach na WhatsAppie – podkreśla Magda­lena Bigaj, prezeska Instytutu Cyfrowego Obywa­telstwa (ICO) i felietonistka „Pisma”. − Mają wyobrażenie, że pomagają one dziecku być w kontakcie z osobami z klasy i na przykład dostać lekcje zaległe z powodu nieobecności. Konia z rzędem temu, komu to się udało. Grupy, w których uczestniczą zwłaszcza młodsze dzieci, często są pełne emotikonów i memów, trudno się tam doszukać dialogu. Są doskonałym miejscem do podejmowania zachowań ryzykownych, …

Aby przeczytać ten artykuł, zaloguj się lub skorzystaj z oferty.

Czytaj i słuchaj treści, które poszerzają horyzonty, inspirują do rozmów i refleksji. Wypróbuj „Pismo” przez miesiąc. Możesz zrezygnować w każdej chwili.

Dostęp online

wersja audio i na czytniki,
dostęp do aplikacji i serwisu


14,99 / miesiąc

Prenumerata

co miesiąc papierowe wydanie,
dostęp online do aplikacji i serwisu


24,99 / miesiąc

Reportaż ukazał się w grudniowym numerze „Pisma” (12/2025) pod tytułem Nic, co przeżywa twoje dziecko w sieci, nie jest wirtualne.

Newsletter

Pismo na bieżąco

Nie przegap najnowszego numeru Pisma i dodatkowych treści, jakie co miesiąc publikujemy online. Zapisz się na newsletter. Poinformujemy Cię o najnowszym numerze, podcastach i dodatkowych treściach w serwisie.

* pola obowiązkowe

SUBMIT

SPRAWDŹ SWOJĄ SKRZYNKĘ E-MAIL I POTWIERDŹ ZAPIS NA NEWSLETTER.

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OTRZYMASZ NAJNOWSZE WYDANIE NASZEGO NEWSLETTERA.

Twoja rezygnacja z newslettera została zapisana.

WYŁĄCZNIE DLA OSÓB Z AKTYWNYM DOSTĘPEM ONLINE.

Zaloguj

ABY SIĘ ZAPISAĆ MUSISZ MIEĆ WYKUPIONY DOSTĘP ONLINE.

Sprawdź ofertę

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OSOBA OTRZYMA DOSTĘP DO MATERIAŁU PISMA.

Newsletter

Pismo na bieżąco

Nie przegap najnowszego numeru Pisma i dodatkowych treści, jakie co miesiąc publikujemy online. Zapisz się na newsletter. Poinformujemy Cię o najnowszym numerze, podcastach i dodatkowych treściach w serwisie.

* pola obowiązkowe

SUBMIT

SPRAWDŹ SWOJĄ SKRZYNKĘ E-MAIL I POTWIERDŹ ZAPIS NA NEWSLETTER.

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OTRZYMASZ NAJNOWSZE WYDANIE NASZEGO NEWSLETTERA.

Twoja rezygnacja z newslettera została zapisana.

WYŁĄCZNIE DLA OSÓB Z AKTYWNYM DOSTĘPEM ONLINE.

Zaloguj

ABY SIĘ ZAPISAĆ MUSISZ MIEĆ WYKUPIONY DOSTĘP ONLINE.

Sprawdź ofertę

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OSOBA OTRZYMA DOSTĘP DO MATERIAŁU PISMA.

-

-

-

  • -
ZAPISZ
USTAW PRĘDKOŚĆ ODTWARZANIA
0,75X
1,00X
1,25X
1,50X
00:00
50:00