Twój dostęp nie jest aktywny. Skorzystaj z oferty i zapewnij sobie dostęp do wszystkich treści.


Przeczytaj i słuchaj bez ograniczeń. Zaloguj się lub skorzystaj z naszej oferty

Studium

CPK: nie tylko lotnisko, które podzieliło Polskę

Temat budowy nowego lotniska, zajmujący niegdyś garstkę ekspertów, został rozjechany przez walec polsko-polskiej polaryzacji. Ale o Centralnym Porcie Komunikacyjnym można – i powinno się – rozmawiać inaczej.
rysunek BARTOSZ TROJANOWSKI
POSŁUCHAJ

No, nareszcie, po długich latach oczekiwania Warszawa doczekała się portu lotniczego, którego pasażerowie nie pomylą już z przystankiem ciuchci w Garwolinie” – ekscytował się lektor Polskiej Kroniki Filmowej (PFK) w maju 1969 roku. Nowo przebudowany Międzynarodowy Dworzec Lotniczy Okęcie zachwycał dachem z trójkątnych płyt żelbetowych, spiralnymi schodami w hali odpraw oraz nowoczesnymi taśmociągami bagażowymi.

Chłód wszechobecnego aluminium, marmuru i szkła przełamywały jaworowa boazeria, palmy i monstery, w hali tranzytowej był nawet ogród zimowy. Nad płytą lotniska wił się długi na 230 metrów taras widokowy, który gromadził chętnych do obserwowania przylotów i odlotów. Jak zapewniał lektor PKF, nowy terminal i wydłużone pasy startowe pozwolą obsłużyć nawet milion pasażerów rocznie.

Zmieniły się czasy, zmieniła się również skala. Według prognozy Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2040 roku z transportu powietrznego w Polsce ma korzystać 96,4 miliona pasażerów, z czego 45 milionów w samej aglomeracji warszawskiej. Tymczasem maksymalna obecna przepustowość Lotniska Chopina, jaką można osiągnąć dzięki jego rozbudowie, to – jak szacuje Dominik Sipiński, analityk ds. transportu i infrastruktury z Polityki Insight – około 30 milionów pasażerów. Więcej nie da rady – uniemożliwia to coraz gęstsza zabudowa mieszkaniowa, okalające lotnisko drogi, a także wyśrubowane w mieście normy środowiskowe. Najbardziej problematyczna jest cisza nocna: między 23:30 a 5:30 na stołecznym lotnisku obowiązuje zakaz lotów.

Kłopoty z przepustowością Lotnisko Chopina odczuwa do dziś. W sezonie letnim 2025 roku linie lotnicze złożyły rekordową liczbę wniosków o przydział slotów, czyli przedziałów czasowych, w których ich samoloty mogą wylądować lub wystartować. Przyznano ich 
125 129, co stanowi zaledwie 80,9 procent zapotrzebowania. Oznacza to, że co piąty planowany lot z Lotniska Chopina nie odbędzie się, bo nie ma miejsca. Taka sytuacja powtarza się od lat.

W odpowiedzi na ten i wiele innych problemów z naszym transportem lotniczym (do których jeszcze wrócimy) narodził się pomysł stworzenia potężnego węzła komunikacyjnego w centralnej części kraju – megaprojekt Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) – który zwiększyłby wydajność transportu. Toczące się na jego temat dyskusje rzadko kiedy mają jednak cokolwiek z rzetelnej wymiany argumentów.

CPK w cieniu politycznej dyskusji

„Wszyscy mamy takie poczucie, że CPK to jest polityczny pomysł i w wielu wymiarach chory pomysł” – mówił premier Donald Tusk podczas kampanii przed wyborami do parlamentu w 2023 roku. „Projekt umrze śmiercią naturalną. Jak promy, drony i lukstorpedy premiera Morawieckiego” – dodawała posłanka i późniejsza ministra zdrowia Izabela Leszczyna, zapewniając dziennikarzy, że po wyborach „absolutnie” nastąpi koniec projektu CPK. „Niedaleko mamy takiego, …

Aby przeczytać ten artykuł do końca, zaloguj się lub skorzystaj z oferty.

Dostęp do tego materiału mógłby kosztować 9,99 zł. My jednak w tej cenie dajemy Ci miesięczną subskrypcję wszystkich naszych treści. W ramach dostępu online możesz posłuchać także nowego audioserialu „Pisma”, w którym Mirosław Wlekły demaskuje teorie spiskowe.

Newsletter

Pismo na bieżąco

Nie przegap najnowszego numeru Pisma i dodatkowych treści, jakie co miesiąc publikujemy online. Zapisz się na newsletter. Poinformujemy Cię o najnowszym numerze, podcastach i dodatkowych treściach w serwisie.

* pola obowiązkowe

SUBMIT

SPRAWDŹ SWOJĄ SKRZYNKĘ E-MAIL I POTWIERDŹ ZAPIS NA NEWSLETTER.

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OTRZYMASZ NAJNOWSZE WYDANIE NASZEGO NEWSLETTERA.

Twoja rezygnacja z newslettera została zapisana.

WYŁĄCZNIE DLA OSÓB Z AKTYWNYM DOSTĘPEM ONLINE.

Zaloguj

ABY SIĘ ZAPISAĆ MUSISZ MIEĆ WYKUPIONY DOSTĘP ONLINE.

Sprawdź ofertę

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OSOBA OTRZYMA DOSTĘP DO MATERIAŁU PISMA.

Newsletter

Pismo na bieżąco

Nie przegap najnowszego numeru Pisma i dodatkowych treści, jakie co miesiąc publikujemy online. Zapisz się na newsletter. Poinformujemy Cię o najnowszym numerze, podcastach i dodatkowych treściach w serwisie.

* pola obowiązkowe

SUBMIT

SPRAWDŹ SWOJĄ SKRZYNKĘ E-MAIL I POTWIERDŹ ZAPIS NA NEWSLETTER.

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OTRZYMASZ NAJNOWSZE WYDANIE NASZEGO NEWSLETTERA.

Twoja rezygnacja z newslettera została zapisana.

WYŁĄCZNIE DLA OSÓB Z AKTYWNYM DOSTĘPEM ONLINE.

Zaloguj

ABY SIĘ ZAPISAĆ MUSISZ MIEĆ WYKUPIONY DOSTĘP ONLINE.

Sprawdź ofertę

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OSOBA OTRZYMA DOSTĘP DO MATERIAŁU PISMA.

-

-

-

  • -
ZAPISZ
USTAW PRĘDKOŚĆ ODTWARZANIA
0,75X
1,00X
1,25X
1,50X
00:00
50:00