Twój dostęp nie jest aktywny. Skorzystaj z oferty i zapewnij sobie dostęp do wszystkich treści.


Czytaj i słuchaj bez ograniczeń. Zaloguj się lub skorzystaj z naszej oferty

Esej Kultura

Od czego zależy wygoda w życiu codziennym?

Czym jest dziś komfort i co się na niego składa? Na czym polega luksus, dostatek, elegancja? Te wszystkie pojęcia kształtowały się wraz z postępem, zmieniając swoją definicję z upływem czasu i pod wpływem zarówno umowy społecznej, oraz wpływowych jednostek.
rysunek DOROTA PIECHOCIŃSKA
POSŁUCHAJ

Od jakiegoś czasu piszę, siedząc na krześle, któremu odpadło oparcie, i patrząc na ogród. Dopiero niedawno zdałem sobie sprawę, że jest mi tak nawet wygodnie i nie boli mnie kręgosłup. Może tapicerowane oparcie było tylko niepotrzebnym dodatkiem? Czyżby do tego, by czuć się wygodnie, potrzebuję prostych, funkcjonalnych mebli?

No i w ogóle: co składa się na moje poczucie komfortu? Czy to działka z dużym ogrodem niedaleko miasta, a na niej wygodny, dobrze doświetlony i wentylowany dom, wyposażony w praktyczne meble i cuda techniki? Jaka jest cena komfortu? Gdzie przebiega granica między wygodą a luksusem?

Dostęp online
Czytaj i słuchaj bez ograniczeń. Kup

Komfort to słowo klucz. Oznacza fetysz i formę usprawiedliwienia dla naszego stylu życia i stojących za nim decyzji konsumpcyjnych. Potrzebę komfortu zaspokajamy bardziej lub mniej zgodnie z naszymi subiektywnymi wyobrażeniami bądź ogólnie przyjętymi zasadami. Komfortowe lub niekomfortowe mogą być warunki, sytuacje i całe życiorysy. Dążenie do wygody motywuje do podejmowania wielkich i małych działań, podobnie jak dążenie do uzyskania określonego statusu społecznego.

Słownik języka polskiego PWN definiuje komfort jako „ogół warunków zewnętrznych zapewniających człowiekowi wygodę, odznaczających się dostatkiem i elegancją” tudzież „stan zaspokojenia potrzeb fizycznych i psychicznych oraz braku kłopotów”. Obie definicje generują pytania. Zwłaszcza o to, kto określa ów „ogół warunków” i co się na niego składa. Albo na czym polegają „dostatek i elegancja”? Na ile są one kształtowane przez umowę społeczną, a na ile przez jednostki?

Komfort to słowo klucz. Oznacza fetysz i formę usprawiedliwienia dla naszego stylu życia i stojących za nim decyzji konsumpcyjnych.

Nieco bardziej bardziej pomocne w zdefiniowaniu komfortu są źródła angielskojęzyczne. Jak twierdzi Bill Bryson w swojej książce W domu. Krótka historia rzeczy codziennego użytku (2013), pojęcia komfortu odnoszącego się do stanu fizycznego, jakości życia i wspomnianego już „ogółu warunków” zaczęto używać pod koniec XVII wieku w Anglii. Wcześniej „komfort w domu był zjawiskiem tak niewyobrażalnym, że w języku angielskim nie było nawet na niego określenia” [przeł. Tomasz Bieroń].

Źródłosłowem rzeczownika comfort jest czasownik to comfort someone , któremu najlepiej odpowiada polskie „podnieść kogoś na duchu”. Innym polskim odpowiednikiem może być czasownik „ukoić” lub „uśmierzyć” (cierpienie albo smutek).

Tymczasem Joan DeJean, filolożka romańska i autorka kilkunastu pozycji przybliżających anglosaskim czytelnikom wszystko, co francuskie, twierdzi w książce The Age of Comfort ( Wiek komfortu , 2009), że słowo to należy wymawiać raczej z francuskim, a jeszcze lepiej z paryskim akcentem. Według DeJean wywodzi się ono od pojęcia commodité , prawdopodobnie ukutego przez Ludwika XV i jego faworytę, Madame de Pompadour, stanowiącego odwrotność reprezentacyjnego, a zarazem sztywnego stylu życia znanego jako le grand habit .

Zmiana w postrzeganiu wygody przez francuską arystokrację mogła się wiązać z „odkryciem” w Afryce Północnej pochodzącego z Turcji lub Persji mebla zwanego sofą, którego rewolucyjny wymiar wynikał z możliwości wygodnego posadzenia koło siebie dwóch osób, głęboko rozpartych na miękkim, uzupełnionym o poduchy meblu.

Sztuka życia w luksusie według starożytnych Rzymian

To właśnie sofa, otomana lub canapé została umieszczona przez architektów i najmujących ich arystokratów w centrum pomieszczenia ochrzczonego mianem salonu. Pokryta skórą lub welurem ławka z oparciem i podłokietnikami ( suffah po arabsku oznacza właśnie ławkę) …

Aby przeczytać ten artykuł do końca, zaloguj się lub skorzystaj z oferty.

Dostęp do tego materiału mógłby kosztować 8,99 zł. My jednak w tej cenie dajemy Ci miesięczną subskrypcję wszystkich naszych treści. Czytaj i słuchaj do woli. Zostaniesz z nami na dłużej?

Esej ukazał się w kwietniowym numerze „Pisma” (04/2023) pod tytułem Siądź pod mym liściem, a odpocznij sobie.

Eseje w „Piśmie” powstają dzięki wsparciu Fundacji Jana Michalskiego.

Więcej na ten temat możesz posłuchać 12 marca o godz. 17:00 na antenie chiliizet Warszawa 101,5 FM, Katowice 93,6 FM, Kraków 93,7 FM, Hel 107,8 FM oraz na www.chillizet.pl.

Newsletter

Pismo na bieżąco

Nie przegap najnowszego numeru Pisma i dodatkowych treści, jakie co miesiąc publikujemy online. Zapisz się na newsletter. Poinformujemy Cię o najnowszym numerze, podcastach i dodatkowych treściach w serwisie.

* pola obowiązkowe

SUBMIT

SPRAWDŹ SWOJĄ SKRZYNKĘ E-MAIL I POTWIERDŹ ZAPIS NA NEWSLETTER.

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OTRZYMASZ NAJNOWSZE WYDANIE NASZEGO NEWSLETTERA.

Twoja rezygnacja z newslettera została zapisana.

WYŁĄCZNIE DLA OSÓB Z AKTYWNYM DOSTĘPEM ONLINE.

Zaloguj

ABY SIĘ ZAPISAĆ MUSISZ MIEĆ WYKUPIONY DOSTĘP ONLINE.

Sprawdź ofertę

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OSOBA OTRZYMA DOSTĘP DO MATERIAŁU PISMA.

Newsletter

Pismo na bieżąco

Nie przegap najnowszego numeru Pisma i dodatkowych treści, jakie co miesiąc publikujemy online. Zapisz się na newsletter. Poinformujemy Cię o najnowszym numerze, podcastach i dodatkowych treściach w serwisie.

* pola obowiązkowe

SUBMIT

SPRAWDŹ SWOJĄ SKRZYNKĘ E-MAIL I POTWIERDŹ ZAPIS NA NEWSLETTER.

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OTRZYMASZ NAJNOWSZE WYDANIE NASZEGO NEWSLETTERA.

Twoja rezygnacja z newslettera została zapisana.

WYŁĄCZNIE DLA OSÓB Z AKTYWNYM DOSTĘPEM ONLINE.

Zaloguj

ABY SIĘ ZAPISAĆ MUSISZ MIEĆ WYKUPIONY DOSTĘP ONLINE.

Sprawdź ofertę

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OSOBA OTRZYMA DOSTĘP DO MATERIAŁU PISMA.

-

-

-

  • -
ZAPISZ
USTAW PRĘDKOŚĆ ODTWARZANIA
0,75X
1,00X
1,25X
1,50X
00:00
50:00