Twój dostęp nie jest aktywny. Skorzystaj z oferty i zapewnij sobie dostęp do wszystkich treści.


Czytaj i słuchaj bez ograniczeń. Zaloguj się lub skorzystaj z naszej oferty

Esej

Mikrokosmosy wojny klas

Nasza ucieleśniona w filmowych przedstawieniach kolektywna wyobraźnia coraz częściej dostrzega, jak nierównym, opresyjnym i pełnym przemocy pociągiem podróżuje współczesna cywilizacja.
rysunki BARTEK BOJARCZUK
POSŁUCHAJ

Dziewiątego lutego 2020 roku obrazParasite(2019) w reżyserii Joon-ho Bonga jako pierwszy nieanglojęzyczny film zdobył komplet nagród Akademii w najważniejszych kategoriach, w tym dla najlepszej produkcji. Koreański obraz nie tylko rozbił bank najbardziej prestiżowych nagród, obok Oscarów otrzymując też Złotą Palmę w Cannes, ale okazał się przy tym w największym stopniu reprezentatywny dla tego, czym żyło kino ubiegłego roku.

A rok 2019 w kinie należał do konfliktu klasowego. FilmParasitepokazał ten temat poprzez zestawienie na względnie niewielkiej powierzchni luksusowej, modernistycznej rezydencji dwóch rodzin: należących do klasy wyższej Parków oraz biedujących Kimów. Podobny motyw – skonfliktowanych bogatych i biednych, dominujących i podporządkowanych, państwa i służby stłoczonych w małej przestrzeni – powracał w zeszłym roku na dużym ekranie w różnych konfiguracjach i gatunkach. Znalazł się choćby w kinie amerykańskim w komedii kryminalnejNa nożeRiana Johnsona i czarnej komediiZabawa w pochowanegoMatta Bettinelliego-Olpina i Tylera Gilletta. Widzieliśmy go też w kinie brazylijskim w filmieBacurauKlebera Mendonçy Filha i Juliana Dornellesa. Skąd taki wysyp podobnych obrazów? I co nam to mówi o współczesnym świecie?


Motyw ten oczywiścienie jest niczym nowym.Parasitewywodzi się z tradycji filmowych opowieści o klasach społecznych, która swój pełny artystyczny wyraz znalazła w filmieŚwiatła wielkiego miasta(1931) Charliego Chaplina. Chaplinowski włóczęga wchodzi w nim w dziwną relację z pogrążonym w depresji i zmagającym się z alkoholizmem milionerem. Charlie ratuje go przed samobójstwem, a wdzięczny bogacz zaprasza go do swojej rezydencji i przez całą noc płaci mu za spędzony wspólnie wieczór. Następnego dnia trzeźwy już milioner nie poznaje jednak Charliego i gdy ten przychodzi do jego domu, obcesowo wyrzuca go na ulicę. Historia powtarza się również kolejnego dnia. Zawiązana nocą, wspomagana alkoholem, ponadklasowa wspólnota bogacza i włóczęgi nie jest w stanie przetrwać poranka. Dzień przynosi otrzeźwienie, a wraz z nim powrót nieprzekraczalnej klasowej …

Chcesz przeczytać do końca? Wykup dostęp online

Zapewnij sobie dostęp do ulubionych tekstów, nagrań audio, a także miesięcznika w wersji na czytniki.

Wykup dostęp online

Newsletter

Pismo na bieżąco

Nie przegap najnowszego numeru Pisma i dodatkowych treści, jakie co miesiąc publikujemy online. Zapisz się na newsletter. Poinformujemy Cię o najnowszym numerze, podcastach i dodatkowych treściach w serwisie.

* pola obowiązkowe

SUBMIT

SPRAWDŹ SWOJĄ SKRZYNKĘ E-MAIL I POTWIERDŹ ZAPIS NA NEWSLETTER.

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OTRZYMASZ NAJNOWSZE WYDANIE NASZEGO NEWSLETTERA.

Twoja rezygnacja z newslettera została zapisana.

WYŁĄCZNIE DLA OSÓB Z AKTYWNYM DOSTĘPEM ONLINE.

Zaloguj

ABY SIĘ ZAPISAĆ MUSISZ MIEĆ WYKUPIONY DOSTĘP ONLINE.

Sprawdź ofertę

-

-

-

  • -
ZAPISZ
USTAW PRĘDKOŚĆ ODTWARZANIA
0,75X
1,00X
1,25X
1,50X
00:00
50:00