Wersja audio
Matylda Gage wraz z grupą koleżanek raz po raz okrąża łódką Statuę Wolności. Śpiewają głośno: „Statua, Statua Wolności jest kłamstwem”. „Trudno pogodzić się z tym wielkim amerykańskim sarkazmem – powie potem Gage – zgodnie z którym w kraju, gdzie kobiety nie mają żadnych praw, jako wolność przedstawia się kobietę”. W 1885 roku Gage przemawia na nowojorskim konwencie kobiet. Próbuje zwrócić uwagę na to, jak wciąż często uznaje się kobiety za niezdolne do życia społecznego. Zauważa: w świecie owadów to kobiety rządzą. I dodaje: w świecie pszczół samce nie są w stanie same się wyżywić. „The New York Times” podsumuje później całe wydarzenie: uczestniczki konwentu insynuują, że mężczyzna to nic więcej jak tylko bezradne zwierzę.
Nie tylko Matylda Gage jest uważana za niebezpieczną. Jej córka, Helen, także wzbudza podejrzenia.
Na przykład tym, że jest zbyt żywa.
Masz przed sobą otwarty tekst, który udostępniamy w ramach promocji „Pisma”. Odkryj pozostałe treści z magazynu, także w wersji audio. Wykup prenumeratę lub dostęp online.
Evan I. Schwartz, autor książki Finding Oz: How L. Frank Baum Discovered the Great American Story ( W poszukiwaniu Krainy Oz: L. Frank Baum i wielka amerykańska historia ), napisze, że koledzy z uniwersytetu, na który wstąpiła dziewczyna, donoszą: „Mamy nową uczennicę, na nazwisko ma Gage i jest zbyt żywa” [tłum. tu i dalej M.W.].
W innym liście jedna z koleżanek Gage dodaje: „Powszechnie wiadomo, że nazbyt ożywiona dziewczyna wywoła zamieszanie”.
W kolejnym: „Uwaga, chłopcy, …
Aby przeczytać ten artykuł, zaloguj się lub skorzystaj z oferty.
Czytaj i słuchaj treści, które poszerzają horyzonty, inspirują do rozmów i refleksji. Wypróbuj „Pismo” przez miesiąc. Możesz zrezygnować w każdej chwili.
Dostęp online
wersja audio i na czytniki,
dostęp do aplikacji i serwisu
9,99 / miesiąc
Prenumerata
co miesiąc papierowe wydanie,
dostęp online do aplikacji i serwisu
16,99 / miesiąc

Esej ukazał się we wrześniowym numerze miesięcznika „Pismo. Magazyn opinii” (09/2020) pod tytułem Efekt Matyldy.