MDAG to nie tylko filmy – tydzień temu polecaliśmy wydarzenia, które towarzyszą festiwalowi. Jubileuszowa, 20. edycja festiwalu odbywa się w Warszawie, ale część filmów będzie pokazywana również we Wrocławiu, Gdyni, Katowicach, Poznaniu, Bydgoszczy, Lublinie i w Łodzi. 23 maja rusza odsłona online tego wydarzenia (nie wszystkie produkcje będą jednak dostępne w sieci). Sprawdźcie, które festiwalowe propozycje poruszyły szefową Działu Kultura, Katarzynę Kazimierowską.
Masz przed sobą otwarty tekst, który udostępniamy w ramach promocji „Pisma”. Odkryj pozostałe treści z magazynu, także w wersji audio. Wykup prenumeratę lub dostęp online.

Pieśni wielorybów
Whale Nation, Francja, reżyseria: Jean-Albert Lièvre
Jak to możliwe, że wiemy więcej o kosmosie niż o oceanicznych głębinach? I czy nasza ignorancja nie rzutuje na to, jak traktujemy wodny ekosystem i jego mieszkańców? Film Jean-Alberta Lièvre’a opowiada o największych stworzeniach morskiego świata – humbakach, kaszalotach, płetwalach – w bardzo poetycki sposób. Oglądamy je, gdy ze sobą rozmawiają, gdy się przytulają, kochają, gdy dbają o siebie. Gdybyśmy mieli świadomość, że mamy do czynienia z najważniejszymi mieszkańcami planety, strażnikami jej największych podwodnych skarbów, to czy powstrzymałoby nas to przed robieniem z oceanów śmietnika? To bardzo piękny wizualnie, poruszający film, choć trudno po nim spojrzeć w lustro.
więcej na: mdag.pl

Całe to piękno i krew
All the Beauty and the Bloodshed, USA, reżyseria: Laura Poitras
Laura Poitras, którą znamy choćby jako autorkę pamiętnego dokumentu Citizenfour, opowiadającego o Edwardzie Snowdenie (pracowniku CIA poszukiwanym przez rząd USA za ujawnienie tajnych dokumentów państwowych i szpiegostwo), wzięła na swój filmowy warsztat jedną z najbardziej znanych i uznanych fotografek amerykańskich, która zasłynęła serią intymnych zdjęć wykonywanych w latach 70. i 80., pokazywanych potem pod wspólnym tytułem Ballada o seksualnej zależności.
Poitras buduje postać Nan Goldin w trzech wymiarach: fotografki, aktywistki i kobiety, która nosi w sobie żałobę. Goldin aktywistka założyła grupę PAIN (od słów Prescription Addiction Intervention Now – Recepta Uzależnienie Interwencja Teraz), która walczy z rodziną Sacklerów, odpowiedzialną za epidemię uzależnień od opioidów w USA – ich firma Purdue Pharma wyprodukowała popularny od lat 90. OxyContin [więcej o Sacklerach piszemy TU]. Wreszcie Goldin, która nosi w sobie utratę zmarłej w wyniku samobójstwa siostry Barbary. Każda z tych odsłon buduje inny intymny portret jednej z najciekawszych fotografek XX i XXI wieku.

W zgodzie z naturą
Wild Life, USA, reżyseria: Elizabeth Chai Vasarhelyi, Jimmy Chin
Twórcy głośnego dokumentu Free Solo (opowiadającego o Alexie Honnoldzie, który jako pierwszy człowiek na świecie podjął się samotnej wspinaczki, bez żadnych zabezpieczeń, na ścianę El Capitan w Parku Narodowym Yosemite) zwracają kamerę w stronę legendarnej postaci Douglasa Tompkinsa, zmarłego w 2015 roku założyciela firm North Face i Esprit, który po sprzedaży swoich udziałów w firmach wykupił wielkie tereny w Ameryce Południowej, by zamienić je w park narodowy i uchronić przed eksploatacją oraz utratą bioróżnorodności.
Twórcy dotarli do archiwalnych zdjęć i filmów pokazujących Tompkinsa, na przykład podczas uwielbianej przez niego wspinaczki, a także do jego przyjaciela, byłego już właściciela firmy Patagonia, Yvona Chouinarda [portret Chouinarda w kwietniowym numerze Pisma i TU], który po śmierci Tompkinsa oddał majątek firmy fundacji zajmującej się ochroną środowiska i postanowił także kupić ziemię w Patagonii, by ochronić ją przed eksploatacją.
więcej na: mdag.pl

Świat po pracy
After Work, Szwecja, Włochy, Norwegia, reżyseria: Erik Gandini
Twórcy firmy zastanawiają się, jak będzie wyglądać rynek pracy w najbliższej przyszłości i w związku z tym – jeśli zakładamy, że coraz więcej zawodów zostanie zastąpionych przez maszyny i sztuczną inteligencję – jak będzie wyglądał nasz czas wolny. Czerpiąc z doświadczeń swoich bohaterów spotkanych w Kuwejcie, Korei Południowej, we Włoszech i Stanach Zjednoczonych, dokument pokazuje, jak żyją ludzie, którzy pracy mają za dużo albo za mało, którym praca pozwala się utrzymać albo służy tylko do zabicia czasu. Jak pożądana jest przez jednych i znienawidzona przez innych.
Twórcy dokumentu pokazują ludzi, którzy nie wiedzą, co zrobić z wolnym czasem (jak bogaty książę z Kuwejtu) i takich, którzy spędzają go kreatywnie, robiąc to, co kochają (jak włoski ogrodnik). Ciekawy, skłaniający do refleksji dokument – bo czy my potrafimy dobrze spędzać czas wolny?

Łap gołębia!
Million Dollar Pigeons, Irlandia, reżyseria: Gavin Fitzgerald
Jeśli ktoś mi kiedyś powie, że gołębie to głupie ptaki i nie warto się nimi zajmować, polecę mu dokument Gavina Fitzgeralda. To opowieść o tym, jak grupa mistrzów gołębiarskich i miłośników gołębi z USA, Tajlandii, Chin i Południowej Afryki, trenuje swoje ptaki i bierze udział w jednym z najbardziej dochodowych i największych wyścigów na świecie, w którym gołębie muszą przelecieć kilkaset kilometrów z punktu A do punktu B, do czego wcześniej są szkolone.
Dokument z jednej strony pokazuje, że tam, gdzie są duże pieniądze i emocje, zawsze dojdzie do skandalu, nawet jeśli chodzi o zwykłe gołębie, a z drugiej strony – składa hołd tym wszystkim miłośnikom ptaków, których dziwaczne, zdawałoby się, hobby staje się całym życiem.
więcej na: mdag.pl

Zróbmy lepszego człowieka
Make People Better, USA, reżyseria: Cody Sheehy
Bohaterem filmu jest chiński genetyk He Jiankui, który jako pierwszy na świecie zmodyfikował DNA człowieka. Celem jego ingerencji w genotyp embrionów bliźniąt było wyeliminowanie podatności na zakażenie wirusem HIV, który noszą w sobie ich rodzice. Naukowiec poinformował o tym na konferencji w 2018 roku, gdy dzieci przyszły już na świat. To, co wydarzyło się potem, pokazuje z jednej strony hipokryzję środowiska naukowego, z drugiej – zagrażający życiu i wolności naukowca mechanizm działania w państwie reżimowym, jakim są Chiny. Historia He Jiankui to jedna część dokumentu, ale co istotne, pokazuje on, że obok oficjalnie ogłaszanych wyników badań zawsze pozostaje szara strefa nauki, o której się nie mówi. A każda granica, także ta etyczna, może zostać przekroczona.

Jeśli organizujesz wydarzenie, które może zainteresować naszych czytelników i czytelniczki, napisz do nas na [email protected]. Może ukaże się w jednym z kolejnych naszych zestawień?