Wersja audio
Media społecznościowe pełne są uproszczonych narracji na temat ludzkiej psychiki oraz zachęt do wątpliwych inwestycji w swój rozwój i zdrowie. Jak odnaleźć te wartościowe treści i oddzielić psychologiczne ziarno od psychowashingowych plew? Kto tego rozdziału powinien pilnować? Jak zweryfikować kompetencje coacha i terapeuty? Jak to możliwe, że tak często osoby bez kierunkowego wykształcenia zdobywają status internetowych guru, zarabiając na rosnącym w późnym kapitalizmie zapotrzebowaniu na wsparcie?
„Naszą intencją nie jest uprawianie polowania na psychowashingowe czarownice, ale naświetlenie zastawianych w tym obszarze pułapek, jako że w większości obszarów zdrowia ustawodawstwo pomaga pacjentowi wyznaczyć jasną granicę pomiędzy lekarzem konkretnej specjalności a mentorem czy wróżbitą – a co za tym idzie, urzetelnić dokonywany przez pacjenta wybór ścieżki leczenia lub wsparcia. Tymczasem w przypadku zdrowia psychicznego o tropienie granic i wiarygodności musi zadbać sam pacjent. A w spektrum dostępnych opcji znajduje się niemało biznesów, liczących na to, że uda im się przekonać do siebie osobę szukającą pomocy swoją nadmuchaną obietnicą odmiany życia” – piszą w swoim tekście Pułapki psychowashingu Zuzanna Kowalczyk oraz Joanna Gutral.
Zobacz relację wideo z wydarzenia
TUTAJ możesz obejrzeć transmisję na pełnym ekranie.
W rozmowie wzięli udział:
Dr n. hum. Ewa Pragłowska – psycholożka kliniczna, psychoterapeutka, superwizor terapii poznawczo-behawioralnej. Współdyrektor Kliniki Terapii Poznawczo-Behawioralnej Uniwersytetu SWPS oraz współkierowniczka czteroletnich studiów podyplomowych w Szkole Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej USWPS. Naukowo interesuje się m.in. stresem pourazowym, zaburzeniami afektywnymi oraz rolą terapii poznawczo-behawioralnej w leczeniu zaburzeń emocjonalnych.
Bartosz Berendt – coach i superwizor akredytowany przez Izbę Coachingu, coach MCC akredytowany przez International Coach Federation, obecny prezes Izby Coachingu. Prowadzi coaching indywidualny i zespołowy dla liderów, i zespołów wdrażających zmiany w organizacji. Pracuje w wyczynowym sporcie, wspierając zawodników i drużyny w realizacji celów sportowych i pozasportowych.
Zuzanna Kowalczyk – szefowa Działu Ekonomia i Technologie w „Piśmie”, dziennikarka, kulturoznawczyni, autorka esejów i podcastów. Wcześniej związana z „Gazetą Wyborczą” oraz think tankiem Przyszłość Jest Teraz. Poza „Pismem” publikowała m.in. w „Magazynie Świątecznym”, „Gazecie Wyborczej”, „non/fiction” oraz Dwutygodniku. Współautorka (wraz z psychoterapeutką Joanną Gutral) tekstu poświęconego psychowashingowi, który ukaże się we wrześniowym numerze miesięcznika.
Debatę poprowadziła Justyna Dżbik-Kluge, dziennikarka radiowo-telewizyjna, autorka książek i podcastów.
Premiera Pisma to cykl rozmów poświęconych przewodniemu tematowi wydania magazynu. Zapraszamy do debaty ekspertów i ekspertki z różnych światów i pokoleń. W listopadzie wróciliśmy do przedpandemicznej formuły comiesięcznych spotkań na żywo, na które zapraszamy Prenumeratorów i Prenumeratorki „Pisma”. Na magazynpismo.pl udostępniamy też transmisję na żywo z rozmowy. A tydzień po każdej debacie publikujemy podcast w kanałach Pisma do słuchania.
Więcej rozmów z cyklu znajdziecie TUTAJ.