Twój dostęp nie jest aktywny. Skorzystaj z oferty i zapewnij sobie dostęp do wszystkich treści.


Czytaj i słuchaj bez ograniczeń. Zaloguj się lub skorzystaj z naszej oferty

Portret

David Malan. Teleewangelista z Harvardu

rysunki ADAM KOSIK
Popularny wykładowca programowania z Harvardu stworzył imperium zdalnego nauczania. Na długo przed pandemią.
POSŁUCHAJ

Gabriel Guimarães dorastał w brazylijskiej Vitórii, w żółtym domu, otoczonym drzewkami owocowymi i kurnikami. Jego ojciec, twórca oprogramowania dla lokalnego banku, zaszczepił w nim zainteresowanie komputerami. Kiedy chłopak znudził się grami Nintendo, sam zaczął programować w weekendy. W szkole podstawowej zbudował humanoidalnego robota i napisał kod źródłowy pozwalający mu na swobodne poruszanie się po domu. W położonym na wyspie mieście Vitória najambitniejsi rówieśnicy Gabriela marzyli o studiach na oddalonym o godzinę lotu Uniwersytecie w São Paulo. On natomiast celował w Massachusetts Institute of Technology (MIT). Kiedy był uczniem szkoły średniej, MIT udostępnił w internecie setki darmowych zajęć w ramach projektu MOOC, czyliMassive Open Online Courses– masowych otwartych kursów online. Guimarães podszedł do wprowadzających zajęć informatycznych, ale wykładowca, „siwy gość pod tablicą”, straszliwie go znudził. W 2011 roku szperał na YouTubie w poszukiwaniu innych wykładów i kliknął na link do CS50 – zajęć z programowania dla początkujących oferowanych na Uniwersytecie Harvarda, które prowadził młody wykładowca David Malan. Błyskawicznie dał mu się zahipnotyzować.

Czarnowłosy i energiczny Malan wykładał w okazałym audytorium na terenie harwardzkiego kampusu. Na pierwszych zajęciach zilustrował algorytm wyszukiwania binarnego, zapraszając na scenę ochotnika, który miał znaleźć w książce telefonicznej „Mike’a Smitha”. Zachęcony przez Malana student otworzył ją w losowym miejscu, a potem oderwał połowę książki, która nie zawierała poszukiwanego nazwiska. Następnie powtarzał tę czynność, aż została mu w ręku pojedyncza, pożądana strona. Zadania domowe wymyślane przez Malana również łagodnie wprowadzały studentów w tajniki nauk informatycznych. Przed rozpoczęciem nauki C, podstawowego języka programowania o złożonej składni, tworzyli animowane gry w Scratchu, wizualnym języku programowania dla dzieci. Letni staż w prokuraturze okręgowej podsunął Malanowi pomysł zadania kryminalistycznego, w którym studenci mieli napisać kod umożliwiający odzyskanie usuniętych plików zdjęć. – To było lepsze niż wszystkie gry, z jakimi miałem do czynienia – mówił mi Guimarães.

Dostęp online

Zapewnij sobie dostęp online do wszystkich tekstów, nagrań audio i wersji na czytniki.

Skorzystaj z oferty

W Harvardzie kurs CS50 kończy się uroczystym pokazem projektów zaliczeniowych, podczas …

Chcesz przeczytać do końca? Wykup dostęp online

Zapewnij sobie dostęp do ulubionych tekstów, nagrań audio, a także miesięcznika w wersji na czytniki.

Wykup dostęp online

Artykuł pierwotnie ukazał się w wydaniu „The New Yorker” z 21 lipca 2020 roku. Copyright by Eren Orbey, The New Yorker © Condé Nast.

Newsletter

Pismo na bieżąco

Nie przegap najnowszego numeru Pisma i dodatkowych treści, jakie co miesiąc publikujemy online. Zapisz się na newsletter. Poinformujemy Cię o najnowszym numerze, podcastach i dodatkowych treściach w serwisie.

* pola obowiązkowe

SUBMIT

SPRAWDŹ SWOJĄ SKRZYNKĘ E-MAIL I POTWIERDŹ ZAPIS NA NEWSLETTER.

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OTRZYMASZ NAJNOWSZE WYDANIE NASZEGO NEWSLETTERA.

Twoja rezygnacja z newslettera została zapisana.

WYŁĄCZNIE DLA OSÓB Z AKTYWNYM DOSTĘPEM ONLINE.

Zaloguj

ABY SIĘ ZAPISAĆ MUSISZ MIEĆ WYKUPIONY DOSTĘP ONLINE.

Sprawdź ofertę

-

-

-

  • -
ZAPISZ
USTAW PRĘDKOŚĆ ODTWARZANIA
0,75X
1,00X
1,25X
1,50X
00:00
50:00