Twój dostęp nie jest aktywny. Skorzystaj z oferty i zapewnij sobie dostęp do wszystkich treści.


Czytaj i słuchaj bez ograniczeń. Zaloguj się lub skorzystaj z naszej oferty

Reportaż

Hollywood, podwójne standardy i wyścig po Oscara

Gwiazdy „Bulwaru Zachodzącego Słońca”, „Wszystko o Ewie” i „Urodzonych wczoraj” zmagają się z podwójnymi standardami w Hollywood i uczestniczą w historycznym wyścigu o Oscara dla najlepszej aktorki.
zdjęcie Unsplash, montaż redakcji
POSŁUCHAJ

Billy Wilder wiedział, że jego następny film będzie niebezpieczny niczym wiązka dynamitu, zadbał zatem, żeby jak najdłużej utrzymać temat w tajemnicy przed prasą branżową, przed Holly­wood, a zwłaszcza przed Barneyem Balabanem, szefem wytwórni, w której miał kontrakt. Każdego wieczoru gdy Wilder i jego współscenarzysta Charles Brackett kończyli pracę, sekretarka wkładała wszystko, co napisali, do żelaznej szuflady zamykanej na klucz.

Dostęp online
Czytaj i słuchaj bez ograniczeń. Kup

W czwartki Brackett musiał relacjonować postępy przełożonym, więc Wilder przygotowywał mu notatki, z których wynikało, że szykują film pod tytułem Puszka fasoli . Brzmiało to niewinnie – i było kompletną lipą. Tak naprawdę pisali scenariusz Bulwaru Zachodzącego Słońca .

Prawdziwy tytuł pojawił się dopiero w sześćdziesięciojednostronicowym dokumencie przedłożonym szefostwu 21 grudnia 1948 roku i opatrzonym nagłówkiem: Nie rozpowszechniać! „Oto pierwszy akt Bulwaru Zachodzącego Słońca . Ze względu na szczególny charakter tego projektu zwracamy się do wszystkich naszych współpracowników, aby zachowali go w najściślejszej tajemnicy”.

Wilder i Brackett mogli sobie pozwolić na takie łobuzerskie zagrywki dzięki sukcesowi Straconego weekendu z 1945 roku, który zdobył cztery Oscary, między innymi za najlepszy film i reżyserię. Cesarski walc Sprawa zagraniczna , oba z 1948 roku, dodatkowo umocniły ich pozycję w wytwórni Paramount, gdzie obaj panowie uchodzili teraz za królów błyskotliwej, nieco cynicznej rozrywki.

Sprawa zagraniczna zawierała żarty na temat amerykańskich władz okupacyjnych w Niemczech, przez co została skrytykowana w Kongresie Stanów Zjednoczonych. Bulwar Zachodzącego Słońca miał być jeszcze odważniejszy: scenarzyści chcieli w bezkompromisowy sposób pokazać, jak branża filmowa pożera ludzi, wyciska z nich wszystko, a na koniec porzuca, skazując ich na rozpacz i szaleństwo.

Sławne aktorki były najpotężniejszymi kobietami w Hollywood, ale płaciły za to ogromną cenę. Należało spełniać określone warunki. Gwiazda musiała być ładna, bardzo szczupła i – z nielicznymi wyjątkami – biała.

Wilder i Brackett rozmawiali o tym przez pięć lat, aż wreszcie w połowie 1948 roku wzięli się do pracy razem z trzecim scenarzystą D.M. Marshmanem juniorem. Pomału układali fabułę o młodym, tonącym w długach scenarzyście i jego przypadkowym spotkaniu z Normą Desmond, zapomnianą „królową” kina niemego, która żyje w świecie własnych złudzeń i mówi o sobie: „Jestem największą ze wszystkich gwiazd!”. Jej szaleństwo nieprzypadkowo wywoływało skojarzenia z prawdziwymi losami aktorek Clary Bow i Mae Murray, w …

Aby przeczytać ten artykuł do końca, zaloguj się lub skorzystaj z oferty.

W „Piśmie” bierzemy odpowiedzialność za słowo.

Każdy tekst przed publikacją przechodzi wielostopniowy proces redakcji i fact-checkingu. To wymaga czasu i pracy całego zespołu. Dołącz do społeczności „Pisma”. Zamów dostęp online. Istniejemy dzięki osobom takim jak Ty.

Fragment pochodzi z książki Michaela Schulmana Oscarowe wojny. Historia Hollywood pisana złotem, potem i łzami, która w przekładzie Jana Dzierzgowskiego ukaże się 28 lutego 2024 roku nakładem wydawnictwa Marginesy.

Tekst ukazał się w lutowym numerze miesięcznika (02/2024) pod tytułem Największa ze wszystkich gwiazd.

Newsletter

Pismo na bieżąco

Nie przegap najnowszego numeru Pisma i dodatkowych treści, jakie co miesiąc publikujemy online. Zapisz się na newsletter. Poinformujemy Cię o najnowszym numerze, podcastach i dodatkowych treściach w serwisie.

* pola obowiązkowe

SUBMIT

SPRAWDŹ SWOJĄ SKRZYNKĘ E-MAIL I POTWIERDŹ ZAPIS NA NEWSLETTER.

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OTRZYMASZ NAJNOWSZE WYDANIE NASZEGO NEWSLETTERA.

Twoja rezygnacja z newslettera została zapisana.

WYŁĄCZNIE DLA OSÓB Z AKTYWNYM DOSTĘPEM ONLINE.

Zaloguj

ABY SIĘ ZAPISAĆ MUSISZ MIEĆ WYKUPIONY DOSTĘP ONLINE.

Sprawdź ofertę

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OSOBA OTRZYMA DOSTĘP DO MATERIAŁU PISMA.

Newsletter

Pismo na bieżąco

Nie przegap najnowszego numeru Pisma i dodatkowych treści, jakie co miesiąc publikujemy online. Zapisz się na newsletter. Poinformujemy Cię o najnowszym numerze, podcastach i dodatkowych treściach w serwisie.

* pola obowiązkowe

SUBMIT

SPRAWDŹ SWOJĄ SKRZYNKĘ E-MAIL I POTWIERDŹ ZAPIS NA NEWSLETTER.

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OTRZYMASZ NAJNOWSZE WYDANIE NASZEGO NEWSLETTERA.

Twoja rezygnacja z newslettera została zapisana.

WYŁĄCZNIE DLA OSÓB Z AKTYWNYM DOSTĘPEM ONLINE.

Zaloguj

ABY SIĘ ZAPISAĆ MUSISZ MIEĆ WYKUPIONY DOSTĘP ONLINE.

Sprawdź ofertę

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OSOBA OTRZYMA DOSTĘP DO MATERIAŁU PISMA.

-

-

-

  • -
ZAPISZ
USTAW PRĘDKOŚĆ ODTWARZANIA
0,75X
1,00X
1,25X
1,50X
00:00
50:00