Twój dostęp nie jest aktywny. Skorzystaj z oferty i zapewnij sobie dostęp do wszystkich treści.


Czytaj i słuchaj bez ograniczeń. Zaloguj się lub skorzystaj z naszej oferty

Reportaż

Czego (nie) uczy polska szkoła?

Bycie obywatelem świata to pewien sposób myślenia oraz zdolność spojrzenia na problem z obcego punktu widzenia. Tego chcieliby uczyć polscy nauczyciele.
rysunki Magdalena Pelc
POSŁUCHAJ

Jest rok 2015, kończą się wakacje, a ja siedzę w szkole, choć dawno skończyłam naukę. Przyjechałam do II Liceum Ogólnokształcącego w Gorzowie Wielkopolskim na zaproszenie moich dawnych nauczycieli. Mam poprowadzić warsztaty w ramach dni integracyjnych pierwszaków. 

Odwiedzałam tę szkołę już kilkakrotnie. W poprzednich latach opowiadałam w niej między innymi o dziennikarstwie,fake newsachi mediach społecznościowych. Tym razem myślę: „Może porozmawiajmy w końcu o samej szkole?”. 

Rozdaję nastolatkom małe karteczki i proszę, aby napisali na nich najważniejszą rzecz, której się dotąd nauczyli. Nie podpowiadam, co by to miało być. Na twarzach widzę olbrzymie skupienie, grupa nagle poważnieje. Piszą.

Zbieram karteczki, tasuję i odczytuję na głos: „Nauczyłam się mówić po angielsku i mam teraz znajomych na całym świecie”, „Wiem, jak nawiązywać przyjaźnie”, „Wierzę w siebie”. Ktoś ironizuje: „W środku nocy potrafię opowiedzieć, jak zbudowany jest pantofelek”. Inny dorzuca: „Znam całą tablicę Mendelejewa, mogę oglądaćBreaking Bad[serial o nauczycielu chemii, który zaczyna produkować metamfetaminę – przyp. red.]”.

Teraz trudniejsze zadanie. Wspólnie decydujemy, co z tego, czego się nauczyli, jest wiedzą „szkolną”, wynikającą z podstaw programowych i podręczników, sprawdzaną na egzaminach, a co „pozaszkolną”, której przybywa nam między innymi dzięki relacjom z innymi ludźmi. Tablica „pozaszkolna” zapełnia się zdecydowanie szybciej. Później długo dyskutujemy, dlaczego tak się dzieje.

W kolejnych latach powtarzam to ćwiczenie jeszcze parokrotnie – z uczniami w różnym wieku, zarówno z małych miasteczek, jak i z Warszawy. Kilka razy udaje mi się je przeprowadzić również z nauczycielami. Najpierw w tej samej formule co z młodzieżą, a później z dogrywką, stawiając pytanie: „Jaka jest najważniejsza rzecz, której nauczyłeś/aś swoich uczniów”. Tablica „pozaszkolna” znowu ledwie mieści karteczki. I tylko raz proporcje nie były tak przytłaczające na rzecz edukacji „pozaszkolnej” – gdy odwróciłam kolejność pytań. Wtedy nauczyciele pisali między innymi o procentach, zakładaniu własnej firmy, bogatym słownictwie oraz przyjemności z czytania poezji. 


latem 2015 rokunikt jeszcze nie mówił o likwidacji gimnazjów, a nauczycielom nawet nie przychodziło do …

Chcesz przeczytać do końca? Wykup dostęp online

Zapewnij sobie dostęp do ulubionych tekstów, nagrań audio, a także miesięcznika w wersji na czytniki.

Wykup dostęp online

Reportaż ukazał się w październikowym numerze miesięcznika "Pismo. Magazyn opinii" (10/2019) pod tytułem Wychowanie do życia.

Newsletter

Pismo na bieżąco

Nie przegap najnowszego numeru Pisma i dodatkowych treści, jakie co miesiąc publikujemy online. Zapisz się na newsletter. Poinformujemy Cię o najnowszym numerze, podcastach i dodatkowych treściach w serwisie.

* pola obowiązkowe

SUBMIT

SPRAWDŹ SWOJĄ SKRZYNKĘ E-MAIL I POTWIERDŹ ZAPIS NA NEWSLETTER.

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OTRZYMASZ NAJNOWSZE WYDANIE NASZEGO NEWSLETTERA.

Twoja rezygnacja z newslettera została zapisana.

WYŁĄCZNIE DLA OSÓB Z AKTYWNYM DOSTĘPEM ONLINE.

Zaloguj

ABY SIĘ ZAPISAĆ MUSISZ MIEĆ WYKUPIONY DOSTĘP ONLINE.

Sprawdź ofertę

-

-

-

  • -
ZAPISZ
USTAW PRĘDKOŚĆ ODTWARZANIA
0,75X
1,00X
1,25X
1,50X
00:00
50:00