Twój dostęp nie jest aktywny. Skorzystaj z oferty i zapewnij sobie dostęp do wszystkich treści.


Przeczytaj i słuchaj bez ograniczeń. Zaloguj się lub skorzystaj z naszej oferty

Felieton

À propos smartfonów

Rysunek Anna Głąbicka

Ten wywiad to mem i znak czasów w jednym. Po konferencji FAME MMA, na której Filip Chajzer ogłosił swój udział we freak fightach (quasi-profesjonalnych walkach pomiędzy osobami niezwiązanymi zawodowo ze sztukami walk, głównie celebrytami), skompromitowany dziennikarz opowiadał o tym, jak w ramach odcinania się od internetu kupił starą nokię, niezapewniającą dostępu do mediów społecznościowych. Kilka chwil później, dzieląc się nieszczególnie głębokimi przemyśleniami o przepaści pomiędzy światem realnym a cyfrowym, wyciągnął z kieszeni telefon. „To nie jest nokia” – skomentował z uśmiechem przeprowadzający wywiad dziennikarz. „Nieee, to jest akurat iPhone – odpowiedział przyłapany na hipokryzji Chajzer. – Na potrzeby zrobienia zdjęć na social media. Tamta nokia nie robi zdjęć!”.

Niedziwne, jak dużym wiralem stała się scena, w której Chajzer książkowo podkłada się internetowym śmieszkom. Ale czy nie jest to też trafna ilustracja dzisiejszego problemu ze smartfonami, który odczuwamy niemal wszyscy? Konieczność fizycznego zablokowania sobie dostępu do internetu z powodu braku zaufania do siły własnej woli. Przerzucanie się na stare aparaty jako atrapa realnego wyjścia z sieci. Niemożność porzucenia udogodnień i narzędzi zapewnianych przez nowe technologie. Wewnętrzny „przymus iPhone’a”, zanurzenia w strumieniu zdjęć, danych, wiadomości, powiadomień, mimo „fantazji o nokii” – świecie, w którym nie trzeba być ciągle cyfrowo dostępnym. Nieustanna walka toczona pomiędzy FOMO a chęcią oderwania się.

A przecież miało być tak pięknie. Opowiadają o tym takie dokumenty, jak General Magic Matta Maude’a i Sarah Kerruish o drodze Apple’a do udoskonalenia narzędzi przenośnego internetu czy Nokia – łączyliśmy ludzi w reżyserii Arto Koskinena o triumfie i upadku jednej z największych firm telefonii komórkowej XX wieku. Pisze o tym również między innymi Michał R. Wiśniewski w książce Zabójcze aplikacje. Jak smartfony zmieniły nasz świat, pokazując ogrom zmian, jakie zaszły w roli odgrywanej przez telefony w ostatnich dekadach oraz wynikającej z tego skali naszej obecności w sieci. Wybór pomiędzy symboliczną nokią a iPhone’em jest zdaniem Wiśniewskiego jedynie iluzoryczny – w większości sytuacji nie mamy możliwości całkowitego odcięcia się od rewolucji przeprowadzonej przez smartfony. Możemy jedynie – i aż – negocjować poziom jej wpływu na nasze życie. Uświadamiać się, pracować nad sobą i swoimi relacjami z technologią, dbać o zdrowie psychiczne i nie poddawać się w zadawaniu krytycznych pytań – głównie wobec big techu.

W podobnym duchu, choć z bardziej edukacyjnym biglem i naciskiem na wspieranie młodych ludzi, pisze o smartfonizacji współczesności nasza felietonistka Magda Bigaj. Jak przekonuje w książce Wychowanie przy ekranie. Jak przygotować dzieci do życia w sieci?, choć rola dorosłych w kształtowaniu relacji dzieci z internetem jest nie do przecenienia, wciąż nie podchodzimy do tego tematu z dostatecznie dużą powagą i uważnością.

Obok uczenia się obecności technologii w naszym życiu powinniśmy uczyć się również cyfrowej higieny. Bez tego będziemy jedynie pogłębiać problemy opisywane przez amerykańskiego psychologa społecznego Jonathana Haidta w kontrowersyjnej książce Niespokojne pokolenie. Jak wielkie przeprogramowanie dzieciństwa wywołało epidemię chorób psychicznych – ciągłe rozproszenie, uzależnienie od nieustającego strumienia informacji, rosnący niepokój, samotność i natężenie chorób psychicznych. Dla równowagi wobec Haidta warto jednak pamiętać, że żadna technologia nie jest czarno-biała. Przekonuje o tym choćby Karol Jachymek w książce Z nosem w smartfonie. Co nasze dzieci robią w internecie i czy na pewno trzeba się tym martwić?, pokazując – obok ogromu zagrożeń – również wiele szans przyniesionych przez nowe technologie. Wyłączne straszenie rolą smartfonów w życiu młodych ludzi to zdaniem badacza krótkowzroczna strategia, pogłębiająca jedynie międzypokoleniowe różnice. Być może nie chodzi więc o przerzucanie się symboliczną nokią i iPhone’em, ale, jak zwykle, o szukanie równowagi. Również w podejściu do naszych własnych relacji z tym magicznym urządzeniem, które nierzadko nas budzi i kładzie do snu.

Masz przed sobą otwartą treść, którą udostępniamy w ramach promocji „Pisma”. Odkryj pozostałe treści z magazynu, także w wersji audio. Jeśli nie masz prenumeraty lub dostępu online – zarejestruj się i wykup dostęp.

Felieton ukazał się we wrześniowym numerze (09/2025) „Pisma” pod tytułem À propos smartfonów.


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Newsletter

Pismo na bieżąco

Nie przegap najnowszego numeru Pisma i dodatkowych treści, jakie co miesiąc publikujemy online. Zapisz się na newsletter. Poinformujemy Cię o najnowszym numerze, podcastach i dodatkowych treściach w serwisie.

* pola obowiązkowe

SUBMIT

SPRAWDŹ SWOJĄ SKRZYNKĘ E-MAIL I POTWIERDŹ ZAPIS NA NEWSLETTER.

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OTRZYMASZ NAJNOWSZE WYDANIE NASZEGO NEWSLETTERA.

Twoja rezygnacja z newslettera została zapisana.

WYŁĄCZNIE DLA OSÓB Z AKTYWNYM DOSTĘPEM ONLINE.

Zaloguj

ABY SIĘ ZAPISAĆ MUSISZ MIEĆ WYKUPIONY DOSTĘP ONLINE.

Sprawdź ofertę

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OSOBA OTRZYMA DOSTĘP DO MATERIAŁU PISMA.

Newsletter

Pismo na bieżąco

Nie przegap najnowszego numeru Pisma i dodatkowych treści, jakie co miesiąc publikujemy online. Zapisz się na newsletter. Poinformujemy Cię o najnowszym numerze, podcastach i dodatkowych treściach w serwisie.

* pola obowiązkowe

SUBMIT

SPRAWDŹ SWOJĄ SKRZYNKĘ E-MAIL I POTWIERDŹ ZAPIS NA NEWSLETTER.

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OTRZYMASZ NAJNOWSZE WYDANIE NASZEGO NEWSLETTERA.

Twoja rezygnacja z newslettera została zapisana.

WYŁĄCZNIE DLA OSÓB Z AKTYWNYM DOSTĘPEM ONLINE.

Zaloguj

ABY SIĘ ZAPISAĆ MUSISZ MIEĆ WYKUPIONY DOSTĘP ONLINE.

Sprawdź ofertę

DZIĘKUJEMY! WKRÓTCE OSOBA OTRZYMA DOSTĘP DO MATERIAŁU PISMA.

-

-

-

  • -
ZAPISZ
USTAW PRĘDKOŚĆ ODTWARZANIA
0,75X
1,00X
1,25X
1,50X
00:00
50:00