Historia osobista

Czytanie wody

Chcę biec przy ciele rzeki, żeby doświadczyć jej obecności, mieć przy boku coś, co prowadzi, daje się odkrywać, co będę mogła zmienić w opowieść.
rysunki Dmytro Kuznetsov

Możliwe, że praca ciała jest u mnie powiązana z pracą myśli. Możliwe, że działam jak prosty mechanizm, bieganie mogłabym wtedy porównać do pracy rowerowego dynama, które pozwala lampie rozświetlać mrok. To będzie opowieść o ruchu, o doświadczeniu, o tym, co ciemne, i o wychodzeniu z ciemności. Będzie też o tym, co jasne, o chwilach, które są jak miłosne uniesienie. I będzie także o czytaniu natury: gór, lasów i rzek. I nie będzie to traktat o bieganiu. I nie będę – spokojnie – nikogo namawiać do pokonywania ultramaratonów. Może sami, jeśli pozwoli wam na to ciało i sprawi wam to przyjemność, ruszycie gdzieś biegiem na dwa, pięć, dziesięć, sto kilometrów.

Bieganie wydaje się nieskomplikowanym sportem, całkowicie egalitarnym przedsięwzięciem. Jeśli tylko stan zdrowia wam w tym nie przeszkadza, to przebieracie się w wygodny strój, wkładacie buty i biegniecie. I już? Pojawiają się oczywiście drobiazgi w rodzaju: jakie buty wybrać do treningu w mieście, jakie na siłownię, jakie do lasu, jakie w góry, jakie do startów w zawodach? Jaki bieżnik tych butów? Buty z Gore-Tex czy bez? Lepsza twarda czy miękka podeszwa? A może boso? Biegać po betonie czy tego unikać? Lepiej rano czy wieczorem? W mieście czy w lesie? Rozciągać się przed treningiem czy to zabronione? A rozgrzewka? Biegać na czczo czy biegać po solidnej dawce węglowodanów (makaron!)? Suplementacja BCAA? Witamina C? A może witaminy z grupy B? Skarpety uciskowe czy może lepiej nie? Zegarek Garmin czy Suunto? A może biegać bez zegarka? Pozdrawiać mijanych biegaczy czy nie pozdrawiać? Udzielać się na forach biegowych czy milczeć? Biegać samotnie czy z kimś? Słuchać muzyki czy słuchać natury? Brać udział w zawodach czy biegać dla siebie? Fotografować w czasie biegu czy zostawić telefon w domu?Selfiena social mediaczy lepiej nie? Oddychać ustami czy nosem? Jakie tempo? Który próg tlenowy kiedy? Interwały czy może lepiej dłuższe wybiegania? Co to jest to tempo Niko Niko?Slow jogging? Kiedy smog, to biegać w maseczce czy bez? A może zrezygnować wtedy z treningu? Najpierw uderzać stopą czy palcami? Co pomoże na ból kolan? Rzepka to gdzieś tam? Białko przed treningiem czy po nim? Jakie białko? Wegańskie czy niewegańskie? Serwatkowe – to znaczy jakie? Co robić, kiedy złapie …

Chcesz przeczytać do końca? Wykup dostęp online

Liczba artykułów dostępnych w całości bez logowania się w naszym serwisie: 0 z 0

Wykup dostęp online

FreshMail.pl