O „Piśmie”
„Pismo. Magazyn Opinii” to wyjątkowy projekt medialny realizowany pro publico bono przez Fundację Pismo.
Misją „Pisma” jest kształtowanie obecnych oraz przyszłych liderów i liderek życia społecznego, politycznego i kulturalnego przez uwrażliwianie ich na najważniejsze zjawiska współczesności i inspirowanie do myślenia o procesach kształtujących przyszłość kraju i świata. Pragniemy być dla nich wzorem niezależnego dziennikarstwa działającego dla dobra publicznego oraz bezkompromisowości pod względem jakości, wnikliwości i rzetelności treści.
Kim jesteśmy?
Jesteśmy zespołem osób wierzących w uczciwe, wiarygodne, wysokiej jakości dziennikarstwo działające dla dobra publicznego. Pragniemy tworzyć wrażliwą społecznie treść, rzetelną i niepartyjną. Niezależność redakcyjna jest dla nas najważniejsza. Nie przedkładamy efektów finansowych ponad wyznawane zasady, nie epatujemy sensacją, nie angażujemy się w małostkowe spory. Wiemy, że pod tym względem jesteśmy w unikalnej pozycji i doceniamy, że możemy tworzyć „Pismo” dla naszych zaangażowanych i otwartych na świat Czytelniczek i Czytelników.
Utrzymujemy się w dużej mierze dzięki naszym Czytelniczkom i Czytelnikom, którzy regularnie kupują, prenumerują lub subskrybują nasz magazyn oraz osobom i instytucjom wspierających nas darowiznami lub grantami.
Czym jest „Pismo”?
„Pismo” to miesięcznik, który publikuje materiały reporterskie (śledcze, reportaże literackie, reporterskie seriale podcastowe), literaturę faktu (eseje, portrety czy rozmowy), literaturę piękną (opowiadania, poezję) i obraz (wyjątkowe ilustracje i zdjęcia). Jako bodajże jedyna redakcja w kraju prowadzi weryfikację faktów we wszystkich treściach. „Pismo” od początku ukazuje się w trzech wersjach, papierowej, cyfrowej (magazynpismo.pl) i audio oraz rozwija reporterskie seriale podcastowe, jak „Śledztwo Pisma”.
Jak „Pismo” jest oceniane?
Chociaż „Pismo” ukazuje się zaledwie od 2018 roku, jego materiały już były nominowane i nagradzany przez nagrody dziennikarskie: międzynarodowe, jak European Press Prize i True Story Award, oraz krajowe, m.in. Grand Press, Grand Press Photo, nagrody Festiwalu Wrażliwego czy Gali Dobrego Dziennikarstwa. Sezony „Śledztwa Pisma” był nominowany do nagród Grand Press, Podcast Roku , a sezon drugi otrzymał Grand Press za reportaż audio w 2020 roku.
W 2019 roku Media & Marketing Polska wyróżnił „Pismo” za „bezkompromisowe wyznaczanie standardów i przypomnienie, co jest istotą prasy”, w marcu tego roku przyznał Magdalenie Kicińskiej, Redaktor Naczelnej „Pisma”, nagrodę Naczelnej Roku. Z kolei w 2021 r. Polska Izba Książki nagrodziła je za promocję czytelnictwa, podkreślając, że: „udało się stworzyć niezwykłą formułę, innowacyjną i atrakcyjną, w której mieści się zarówno poezja, jak i reportaż. Jest magazynem opinii, podkreślającym swoją niezależność od partyjnej polityki (…), przywraca równowagę i proponuje namysł nad otaczającym światem”.
Kim są odbiorcy „Pisma”?
„Pismo” co miesiąc czyta i słucha około 50 tysięcy osób, w tym około 20 tys regularnych czytelników i słuchaczek: około 10 tys. czyta wydanie papierowe, 8 tys. cyfrowe, 2 tys. słucha wersji audio. Niemal 9 tys. osób je subskrybuje i prenumeruje. Wydanie papierowe ukazuje się w nakładzie 12 tys. egzemplarzy. Wydanie cyfrowe to około 40 tys. unikalnych użytkowników miesięcznie, a treści w wersji audio i podcasty są odsłuchiwane około 20 tys. razy. 330 tysięcy słuchaczy wysłuchało 2,2 miliona razy odcinki 5 sezonów „Śledztwa Pisma”.
„Pismo” dociera do osób, które mają istotny wpływ na opinie i postawy innych, i powstaje z myślą o nich. Prawie 60% czytelników i czytelniczek to menedżerowie średniego i wyższego szczebla, przedsiębiorcy, reprezentanci wolnych zawodów, nauczyciele, a ponad 50% ma mniej niż 35 lat. Równocześnie poprzez seriala podcastowe dociera do odbiorców, którzy w dużej mierze nie czytają prasy i nie ufają mediom: 3/4 to kobiety, ponad 2/3 to osoby młode.
Nasi odbiorcy są bardzo zaangażowani: Net Promoter Score (NPS) „Pisma” wynosi 86%, co uznawane jest za klasę światową.
Dla kogo piszemy?
Przygotowaliśmy „Pismo” dla tych, dla których ważne jest poznanie i zrozumienie zjawisk wpływających zarówno na naszą codzienność, jak i kształtujących przyszłość. Do tych, którzy cenią sobie dziennikarską rzetelność, wiarygodność, obiektywizm. Jest projektem skierowanym do osób poszukujących jakości, reportaży poświęconych sprawom krajowym i zagranicznym, zainteresowanych najważniejszymi trendami w kulturze, nauce, technologii i gospodarce oraz ideami kształtującymi współczesne rozwiązania społeczne i polityczne; dla czytelników polskiej prozy, poezji oraz komiksu. Dla wszystkich, którzy lubią czytać dobre teksty dziennikarskie.
Czytelnikami i słuchaczami są osoby zainteresowane ambitnymi treściami społecznymi, gospodarczymi, kulturalnymi; dynamiczne, aspirujące, którą już są liderami opinii (2/3 czytelników to menedżerowie średniego i wyższego szczebla, reprezentanci wolnych zawodów, ludzie kultury, nauczyciele akademiccy i szkolni) lub wkrótce nimi będą (ponad 50% czytelników ma mniej niż 35 lat, 2/3 w przypadku wydania cyfrowego i audio). Net Promoter Score (NPS) „Pisma”, czyli wskaźnik gotowości do polecania najbliższym, wynosi 80%, co uznawane jest za klasę światową. Co miesiąc „Pismo” dociera do ponad 20 tys. odbiorców wydania papierowego, cyfrowego i audio.
Przykładamy wielką wagę do weryfikacji informacji. Chcemy, aby nasi czytelnicy i czytelniczki otrzymali jak najciekawsze, najrzetelniejsze i napisane jak najpiękniejszym językiem artykuły. Przeczytaj więcej o tym, jak wygląda fact-checking w „Piśmie”.
O Fundacji
Misją Pisma jest kształtowanie obecnych i przyszłych liderów i liderek życia społecznego, politycznego i kulturalnego przez uwrażliwianie ich na najważniejsze zjawiska współczesności i inspirowanie do myślenia o procesach kształtujących przyszłość kraju i świata.
W skład Zarządu Fundacji Pismo wchodzą:
-
Urszula Kifer
Redaktorka Naczelna „Pisma. Magazynu Opinii” i członkini zarządu Fundacji Pismo
Od początku lat 2000. pracowała jako dziennikarka i redaktorka, m.in. w Wirtualnej Polsce, Gazeta.pl, „Newsweeku” i „Rzeczpospolitej”. Przez ostatnich pięć lat współtworzyła Fundację Reporterów, jako sekretarzyni redakcji i szefowa działu fact-checkingu internetowych serwisów śledczych frontstory.pl i vsquare.org. Redaktorka książek i albumów fotograficznych. W wolnym czasie czyta, gotuje i chodzi po górach z plecakiem.
-
Piotr Nesterowicz
Dyrektor Wydawniczy, Prezes Fundacji Pismo
(ur. 1971), twórca i wydawca „Pisma. Magazynu Opinii”. Prezes Zarządu Fundacji Pismo. Producent Śledztwa Pisma. Autor esejów, reportaży, opowiadań i powieści. W 2015 roku za reportaż Cudowna otrzymał Nagrodę Literacką im. Wiesława Kazaneckiego oraz nominacje do Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego i Nagrody Literackiej Nike.
-
Kalina Wyszyńska
Członkini Zarządu Fundacji Pismo
Kilkanaście lat związana z mediami i projektami internetowymi. Ukończyła społeczną psychologię informatyki i komunikacji w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej. Zawsze ma za mało czasu, by czytać i chodzić po galeriach. Dużo więc chodzi i słucha.
Dane fundacji
Fundacja Pismo
ul. Górskiego 1/66
00-033 Warszawa
NIP: 1182150957
Statut Fundacji Pismo znajdziesz TUTAJ.
Aktualny KRS jest dostępny TUTAJ.
Sprawozdania z działalności Fundacji Pismo za rok 2020, 2021, 2022 i 2023 dostępne są po kliknięciu w wymienione daty.
Sprawozdania finansowe Fundacji za lata 2017, 2018, 2019 , 2020, 2021, 2022 i 2023 dostępne są po kliknięciu w wymienione daty.
Nasz zespół:
-
Paweł Cybulski
Menadżer ds. marketingu i sprzedaży
(ur. 1989), socjolog, wierzący ale niepraktykujący. Z mediami związany od kilkunastu lat (zaczynał w liceum, pisząc o grach komputerowych) i wciąż wierzący w moc i misję słowa. Po godzinach nałogowo czyta książki i pisze o muzyce dla kwartalnika „Twój Blues”, a od niedawna tworzy też scenariusze komiksowe.
-
Marcin Czajkowski
Weryfikacja Faktów i Dziennikarstwo Danych
(ur. 1986), redaktor, z wykształcenia historyk i antropolog kultury. Publikował m.in. w „Mówią Wieki”, „Newsweeku”, „Polityce” i „Tygodniku Powszechnym”. W „Piśmie” odpowiada za redakcję językową, weryfikację wszystkich publikowanych treści i dziennikarstwo danych.
-
Inez Jaworska
Fundraising
Zajmowała się fundraisingiem w takich organizacjach pozarządowych jak Polska Akcja Humanitarna i Fundacja DKMS, była wiceprezeska Polskiego Stowarzyszenia Fundraisingu. W „Piśmie” zajmuje się współpracą z darczyńcami indywidualnymi, biznesowymi, pozyskiwaniem grantów oraz reklamodawców. Psycholożka i opiekunka psicy, od zawsze zafascynowana wszystkimi istotami żyjącymi.
-
Katarzyna Kazimierowska
Redaktorka Prowadząca, sekretarzowanie redakcji
(ur. 1979), dziennikarka. Redaktorka prowadząca i sekretarzyni redakcji „Pisma”. Redaktorka prowadząca wydań specjalnych. Autorka cyklu Strategie przetrwania, a także książek Życie. Strategie przetrwania oraz Wielkie zmęczenie. Osobista historia cukrzycy typu 1.
-
Magdalena Kicińska
Redaktorka Prowadząca
Redaktorka naczelna „Pisma” w latach 2019–2024. Reporterka i laureatka Grand Press 2017 w kategorii „wywiad”. Autorka książek: Pani Stefa (Czarne, 2015), Środki transportu (Wydawnictwo Literackie, 2019) współautorka (z Marcinem Dziedzicem) książki Teraz ’43. Losy (Wielka Litera, 2018). We wrześniu 2021 roku ukazała się książka, którą napisała z Agnieszką Jucewicz, Dom w butelce. Rozmowy z Dorosłymi Dziećmi Alkoholików. Podziwia fototropizm.
-
Urszula Kifer
Redaktorka Naczelna „Pisma. Magazynu Opinii” i członkini zarządu Fundacji Pismo
Od początku lat 2000. pracowała jako dziennikarka i redaktorka, m.in. w Wirtualnej Polsce, Gazeta.pl, „Newsweeku” i „Rzeczpospolitej”. Przez ostatnich pięć lat współtworzyła Fundację Reporterów, jako sekretarzyni redakcji i szefowa działu fact-checkingu internetowych serwisów śledczych frontstory.pl i vsquare.org. Redaktorka książek i albumów fotograficznych. W wolnym czasie czyta, gotuje i chodzi po górach z plecakiem.
-
Zuzanna Kowalczyk
Redaktorka Prowadząca
(ur. 1994), redaktorka prowadząca w „Piśmie”, dziennikarka, kulturoznawczyni, autorka esejów i podcastów. Wcześniej związana z „Gazetą Wyborczą” oraz think tankiem Przyszłość Jest Teraz. Poza „Pismem” publikowała m.in. w „Magazynie Świątecznym”, „Gazecie Wyborczej”, „non/fiction” oraz Dwutygodniku.
-
Karolina Lewestam
Felietonistka
(ur. 1979), dziennikarka i redaktorka, członkini redakcji „Pisma”. Obroniła doktorat z filozofii na Uniwersytecie Bostońskim. Wielokrotnie nominowana do nagrody Grand Press w kategorii „Publicystyka”. W 2021 roku ukazał się jej debiut prozatorski Mała Księżniczka, a w 2022 roku wydała zbiór esejów Pasterze smoków.
-
Marcin Lipiec
Prenumerata i Subskrypcja
Miał nietypową ścieżkę kariery zawodowej: zdarzyło mu się być tłumaczem, statystą, pracował w obsłudze widza dla Fundacji Krystyny Jandy na Rzecz Kultury i jako analityk bankowy w Royal Bank of Scotland. Nerwy koi podczas robienia musztardy, kiszonek i innych przetworów, które potem rozdaje.
-
Karolina Mazurkiewicz
Redaktorka Artystyczna
Projektantka graficzna, ilustratorka, absolwentka warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Autorka infografik, ilustracji, identyfikacji wizualnych, layoutów książek i magazynów. Odpowiada za wizualny ład i estetyczne bezpieczeństwo „Pisma”. Szuka równowagi w świecie przyrody, kocha rudego lisa, którego oswoiła.
-
Piotr Nesterowicz
Dyrektor Wydawniczy, Prezes Fundacji Pismo
(ur. 1971), twórca i wydawca „Pisma. Magazynu Opinii”. Prezes Zarządu Fundacji Pismo. Producent Śledztwa Pisma. Autor esejów, reportaży, opowiadań i powieści. W 2015 roku za reportaż Cudowna otrzymał Nagrodę Literacką im. Wiesława Kazaneckiego oraz nominacje do Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego i Nagrody Literackiej Nike.
-
Anna Ostrowska
Specjalistka ds. e-commerce
Z wykształcenia kulturoznawczyni i dziennikarka, współautorka albumu Dekalog dobrej przestrzeni. W Agorze prowadziła serwis architektoniczny Bryła, publikowała w magazynie „Architecture Snob”. Umiejętności marketingowe rozwijała, pracując w firmie Wnętrza. Uprawia ogródek warzywny w duchu permakultury i ukwieca metr kwadratowy miejskiego balkonu.
-
Ewa Pluta
Redaktorka wydań cyfrowych
Redaktorka wydań cyfrowych w „Piśmie”, autorka tekstów. Publikowała m.in. w „Kwartalniku Przekrój”, „Newsweek Psychologia” i na Newsweek.pl. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i m.st. Warszawy – dzielnicy Wawer. Autorka książki Rubież. Reportaż wędrowny (2022). Laureatka Nagrody Magellana i Nagrody Literackiej „Znaczenia”.
-
Mateusz Roesler
Marketing
Kulturoznawca, dziennikarz, badacz komunikacji. Absolwent Gender Studies IBL PAN. W „Piśmie” odpowiada za marketing i organizację wydarzeń z cyklu Premiera Pisma. Wcześniej redaktor treści cyfrowych i audio miesięcznika. Kierował projektami: Czytanie wody: Wisła oraz dwoma sezonami Śledztwa Pisma. Autor podcastu „Trzaski i szmery”. Wyznaje nauki humanistyczne. Przygląda się sztuce współczesnej. Konsumuje popkulturę. Nawiązał długofalowe partnerstwo z żółwiem Herbertem. Instagram: @mm_roesler.
-
Barbara Sowa
Szefowa Wydań Cyfrowych i Audio
Kieruje wydaniami cyfrowymi i audio „Pisma” oraz nagrywa podcast Jak naprawić przyszłość?. Pomysłodawczyni Śledztwa Pisma i autorka drugiego sezonu, za który otrzymała nagrodę Grand Press w kategorii reportaż radiowy. Producentka trzeciego i czwartego sezonu. Wcześniej związana z „Dziennikiem Gazetą Prawną” i Dziennik.pl. Publikowała też na łamach „Przekroju”, „Newsweeka” i „Wprost”. Po godzinach odnawia meble i promuje DIY w serwisie Majsterki.pl
-
Maciej Szczepański
Prenumerata i Subskrypcja
Nerd, geek oraz miłośnik absurdalnego humoru Monty Pythona. Uwielbia Star Wars, filmy SF i nieco cięższą muzykę. Wieczory spędza, czytając książki o historii drugiej wojny światowej. Autor artykułów dla takich internetowych serwisów, jak: Dobreprogramy.pl, Tabletowo.pl, Chip.pl a obecnie dla Focus.pl.
-
Kalina Wyszyńska
Członkini Zarządu Fundacji Pismo
Kilkanaście lat związana z mediami i projektami internetowymi. Ukończyła społeczną psychologię informatyki i komunikacji w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej. Zawsze ma za mało czasu, by czytać i chodzić po galeriach. Dużo więc chodzi i słucha.
Stali współpracownicy
Autorki i autorzy:
Chcesz opublikować w „Piśmie” swój tekst, opowiadanie, wiersz, ilustracje lub zdjęcia? Informacje dotyczące szczegółów współpracy znajdziesz TUTAJ.
Współpraca
Plan wydawniczy zakłada ograniczoną publikację reklam w wydaniu papierowym, zarówno pod względem ilości pozycji, jak i formatów.
Aktualną ofertę dla reklamodawców, instytucji kultury oraz harmonogram wydawniczy znajdziesz TUTAJ.
Wszelkie pytania dotyczące reklamy prosimy kierować na adres: [email protected]
Kontakt
Fundacja Pismo
ul. Górskiego 1/66
00-033 Warszawa