Esej Kultura
Ścieżki wokół Bulbjerg
Twoje wspomnienie chcą ciebie i nie chcą. Twoja historia to ta, którą dzielisz z innymi, i ta, z którą musisz żyć sam, niezależnie od wszystkiego, która niesie cię ze sobą.
Twój dostęp nie jest aktywny. Skorzystaj z oferty i zapewnij sobie dostęp do wszystkich treści.
Twoje wspomnienie chcą ciebie i nie chcą. Twoja historia to ta, którą dzielisz z innymi, i ta, z którą musisz żyć sam, niezależnie od wszystkiego, która niesie cię ze sobą.
Po blisko ośmiu latach mieszkania w Tromso Katarzyna przygotowuje się do przeprowadzki. Autorka podróżuje do Oslo, gdzie trwają właśnie protesty Saamów.
Poznajemy dalszy ciąg historii osobistej Katarzyny i jej byłego męża – Saama, Biery, który nie uniknął traum i wstydu związanego z pochodzeniem. Z podobnych problemów z tożsamością zwierza się Lill
Jedną z form prześladowań, której doświadczyli Saamowie, były przesiedlenia. Sto lat temu opuścili letnie pastwiska na zawsze.
Saamskich bohaterów opowieści, bez względu na wiek, środowisko, wykształcenie czy rodzaj traum, które przeszli, łączy jedno: obezwładniające poczucie wstydu.
Autorka stara się znaleźć odpowiedź na pytanie, skąd u Katarzyny – Polki – fascynacja obcą kulturą. Piękno saamskich tradycji: języka, poezji, śpiewu, kontrastuje z opowieściami o latach prześladowań.
Anna Dudzińska podróżuje do Lakselvbukt, położonego 70 kilometrów od Tromso, by spotkać się z Katarzyną – Polką, która zafascynowana saamską kulturą, od lat uczy Saamów ich własnego języka.
W saamskiej wspólnocie, inaczej niż w dużych społecznościach, traktowano starszyznę nie jako wraki, które zostawiano na brzegu. Tolerowano krzywe palce – gotowały kawę i wycierały zasmarkane nosy kolejnym pokoleniom. Publikujemy
Niedługo rusza Międzynarodowy Festiwal Filmowy mBank Nowe Horyzonty. My przygotowaliśmy dla Was wybór filmów, które koniecznie musicie zobaczyć. Szczególnie jeśli cenicie sobie tematy poruszane na łamach „Pisma".
Mieszczański salon, pracownia malarska, idylliczny drewniany dom na łonie natury – przestrzeń ukazywana w sztuce Północy przełomu XIX i XX wieku zawiera w sobie cały zbiór kulturowych kodów, które więcej
My tu na Północy mamy wiele wspólnego i to jest głównie bliska relacja z przyrodą. Nie chodzi o romantyczną wizję człowieka połączonego z krajobrazem, a o walkę o ekosystem, który
Zaczyna się najlepsza pora, oświadczył Thomas, skręcając w prawo przy Travaträsk. Wciąż jest ciepło, ale nie ma już komarów i lada dzień rozpoczną się polowania na łosie.
W jaki sposób parę niepopularnych decyzji oraz konsekwentni liderzy polityczni doprowadziło do stworzenia najbardziej logicznego systemu gospodarowania odpadami na świecie?
Podniosła rękę, żeby osłonić się przed wieczornym słońcem i zobaczyć pociąg toczący się w kierunku starego budynku dworca. Złapała ucho walizki stojącej na popękanym asfalcie i zaczęła iść po peronie.
Państwo Islamskie sprzedało ją jako niewolnicę za dwieście dolarów. Terroryści, którzy próbowali wymordować jej lud, mają w Szwecji swoich zwolenników.
Pełzająca rewolucja, z którą mamy dziś do czynienia, nie polega jedynie na wzmacnianiu prawicy, ale dokonuje się tam, gdzie się jej nie spodziewaliśmy, bo na lewicy, zwłaszcza w tak przez