Kolejna edycja już za nami. W tym roku obradom po raz pierwszy, jako szefowa kapituły przewodniczyła dr hab. Dorota Kozicka, która zastąpiła na tym stanowisku prof. dr hab. Jerzego Jarniewicza. Wywiad z nią (i prof. Ryszardem Koziołkiem) o kanonie literackim przeprowadziła do sierpniowego numeru Zuzanna Kowalczyk, a podczas festiwalu towarzyszącemu Nagrodzie odbyła się na ten sam temat gorąca dyskusja – możecie obejrzeć jej retransmisję. Rozmowa pokazała, jak dużo emocji budzą hierarchie i wybór tego, co (i jak) powinno być czytane.
Na pewno czytania warte są wszystkie książki nominowane i nagrodzone (to był dla Gdyni rekordowy rok – zgłoszono ponad siedemset tytułów!). Jury zdecydowało, by w kategorii esej nagrodę otrzymała Marta Baron-Milian za książkę Neofuturzy i futuryści. Kryptohistorie polskiej awangardy, w kategorii poezja – Wojciech Kopeć za książkę poetycką jest taki konik. W prozie triumfował Grzegorz Bogdał za zbiór opowiadań Idzie tu wielki chłopak (co bardzo nas cieszy, bo opowiadania są w „Piśmie” od samego początku bardzo istotną formą a laureata gościliśmy na naszych łamach) a w przekładzie na język polski Iwona Zimnicka za tłumaczenie z języka norweskiego prozy ubiegłorocznego noblisty Jona Fossego Drugie imię.
Cztery kategorie: proza, poezja, eseistyka i przekład na język polski, to formaty, które od samego początku istnienia naszego miesięcznika stanowią jego fundamenty. Teksty autorów i autorek uhonorowanych Nagrodą Literacką GDYNIA również są w „Piśmie” obecne, i to od samego początku. Dosłownie – już w pierwszym numerze ukazał się wiersz laureata pierwszej edycji nagrody, Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego. Laureaci i laureatki z prawie każdej kolejnej edycji pojawiali się na naszych łamach. Laureat nagrody w kategorii poezja w 2007 Wojciech Bonowicz regularnie publikuje w „Piśmie” swoje wiersze. Uhonorowany w 2008 roku w kategorii esej Piotr Matywiecki otworzył Pismową historię publikowania poezji. Ryszard Koziołek, nagrodzony za esej w 2010 roku, gościł na naszych łamach trzykrotnie.
W 2019 roku przeprowadziliśmy rozmowę z Ewą Lipską, a w 2021 roku – ze Stefanem i Krystyną Chwinami. Marta Podgórnik, laureatka poetycka z 2012 roku, opublikowała u nas swój wiersz. Wojciech Nowicki, nagrodzony w 2014 roku za Salki, pisze dla nas eseje.
Laureaci z 2016: Barbara Klicka (proza) i Michał Książek (poezja), z 2017: Salcia Hałas (proza), Krzysztof Siwczyk (poezja), z 2018: Paweł Sołtys (proza), Dominik Bielicki (poezja) to autorzy i autorki, do których wracamy i którzy współtworzą naszą prawie sześcioletnią historię.
Z niektórymi, jak z nagrodzoną w 2019 za tom poetycki Sny uckermӓrkerów, Małgorzatą Lebdą współpracujemy szczególnie blisko. Nie tylko publikowaliśmy jej wiersze, ale też byliśmy partnerami jej pionierskiego biegu wzdłuż Wisły, od źródeł do ujścia. Projekt „Czytanie Wisły” i jego eseistyczne emanacje to ważny etap w historii naszego miesięcznika.
Jak bardzo nasze literackie drogi są zbieżne, widać na przykładzie werdyktu jury z 2020 roku. Wszyscy laureaci i laureatki: Dorota Kotas (proza), Tomasz Bąk (poezja), Urszula Zajączkowska (esej) i Piotr Sommer (przekład), publikowali u nas swoje teksty.
Nagrodzona w 2021 za tom poetycki Karapaks Natalia Malek również wielokrotnie pojawiała się w „Piśmie”. Z laureatką nagrody za przekład, Magdaleną Heydel, rozmawialiśmy o jej inspiracjach kulturalnych.
Magdalena Kicińska
Redaktorka naczelna